IZEGEM

ITALIAANS CAMPINGTERREIN ZWAAR BESCHADIGD NA STORM

Izegems gezin ontsnapt aan tornado

Een beeld van het strand en de zee. De tornado werd door een cameraploeg op beeld gevat. - RTL

Het gezin van zanger Stijn Michels uit de Wallemotestraat is donderdag nipt ontsnapt aan een tornado. Een grote storm trok over de Noord-Italiaanse streek, waar ze aan het kamperen waren. Het campingterrein waar ze verbleven, raakte zwaar beschadigd, maar zelf bleef het gezin ongedeerd. "We zijn geschrokken, maar niet bang. Volgend jaar komen we hier gewoon opnieuw naartoe", zeggen ze.

Jolien, Stijn en hun kinderen Tibo, Luna en Arthur. - Repro VDI

Stijn Michels (37), zijn vrouw Jolien Vanderauwera (29) en hun kinderen Luna (11), Tibo (7) en Arthur (5) genoten donderdag van hun voorlaatste vakantiedag op hun camping Sant'Angelo Village in Cavallino, vlak bij Venetië. "We wisten al gauw dat het om een abnormale storm ging", vertelt Jolien. "Enkele dagen eerder hadden we al een gewoon onweer over ons heen gekregen, maar nu kleurde de lucht in enkele seconden donker, waaide het veel harder en zagen we allerlei voorwerpen door de lucht vliegen. Ik ging naar buiten om de raamopening in de tent te sluiten en voelde wat ons te wachten stond. Daarop heb ik mijn man en kinderen aangemaand om naar het dichtstbijzijnde sanitaire blok te lopen. Dat was een gebouw in metselwerk en leek me de meest veilige schuilplaats. We zijn werkelijk moeten vluchten door wind en regen. We hebben ons in verschillende toilethokjes opgesplitst. Er was paniek, maar we probeerden zo goed als mogelijk kalm te blijven. We hoorden ambulances die af en aan reden en op de koop toe bezorgde het uitvallen van de elektriciteit ons geen veilig gevoel. We konden de kinderen toch enigszins geruststellen door hun ogen van de storm af te schermen."

De camping kreeg heel wat stormschade te verwerken. Bomen waaiden op auto's en tenten. - Repro VDI

Dode in caravan

Pas achteraf vernamen ze dat de camping vlak naast de hunne door een windhoos was getroffen. "Die was vanuit zee die richting uitgegaan en richtte ook op het strand al heel wat schade aan", vertelt het koppel. "We zijn er nipt aan ontsnapt. Achteraf gezien hebben we erg veel geluk gehad. Er viel daar zelfs een dodelijk slachtoffer in een caravan. Ook op onze camping was de schade enorm groot. Heel wat bomen zijn ontworteld en op de auto's, tenten en caravans gewaaid. Dat was ook het geval bij de tent van onze buren. Bootjes op het strand lagen op hun kop en overal slingerden schoenen in het rond. We zijn wel onder de indruk van de efficiëntie van de Italianen. Bomen werden tot middernacht omgezaagd en er werden slaapplaatsen voorzien in openbare ruimtes. De organisatie verliep echt vlot."

Volgend jaar terug

Het gezin vertrekt pas vanavond met het vliegtuig terug naar huis. "Veel mensen zijn donderdagavond nog naar huis vertrokken, maar wij zaten vast aan onze vlucht", vertelt Stijn, die in het dagelijks leven leerkracht en zanger is. "We waren wel opgelucht dat we ongedeerd bleven en geen schade ondervonden. We hebben dan ook niet geklaagd. Bang om nog eens naar Italië te gaan, zijn we niet. We reizen met een grote ingerichte bungalowtent van een reisorganisatie. Die kan wel tegen een stootje. Bovendien hebben we al geboekt om hier volgend jaar opnieuw te kamperen. Toch zullen we dit niet gauw vergeten."