LEMBEEK

GEUZESTEKERS WILLEN DE TERM 'BROUWER' BIJ WET BESCHERMD ZIEN

"Bierfirma's bedriegen consument"

Pierre Tilquin schenkt een glas Oude Quetsche Tilquin uit. - Foto Mozkito
Pierre Tilquin schenkt een glas Oude Quetsche Tilquin uit. - Foto Mozkito

Geuzesteker Pierre Tilquin lanceert samen met veertien brouwers een oproep om de term brouwer bij wet te beschermen en om de herkomst van het bier verplicht te vermelden op het etiket. "Heel wat bierfirma's bedriegen de consument", legt Tilquin uit.

Tilquin is sinds 2011 geuzesteker in Rebecq, op een boogscheut van Lembeek. De man leerde zelf de stiel bij geuzesteker Armand Debelder van 3 Fonteinen voor hij zijn eigen zaak startte in de Zennevallei. Samen met andere Belgische brouwers kaart hij een probleem aan dat al enkele jaren bestaat maar nu de spuigaten begint uit te lopen. In België verdienen heel wat bedrijven geld met bier dat ze verkopen waarvan een fout verhaal verteld wordt. "De consument wordt bedrogen", zegt Tilquin. "Heel wat bierfirma's beweren dat ze hun bier zelf brouwen, maar dat klopt helemaal niet. Je kan een bier perfect in een installatie aan de andere kant van het land op bestelling brouwen om het dan hier als streekbier te verkopen. Mensen die het bier kopen denken dan dat ze een streekproduct in huis halen, maar dat klopt niet."

Concurrentievervalsing

Volgens Tilquin zorgt die manier van werken ook voor concurrentievervalsing. "De echte, authentieke brouwerijen moeten fors investeren. Ik heb zelf meer dan 500.000 euro moeten investeren in mijn bedrijf om een goede geuze af te leveren. Je neemt dus een financieel risico. Een bierfirma loopt geen risico want alles wordt elders gebrouwen. Intussen kan dat bedrijf wel al zijn budget in marketing pompen. Ik heb het meegemaakt dat in de frituur aan de overkant van mijn geuzestekerij plots een bier van brouwerij Lupus te drinken was terwijl dat merk niet eens een eigen installatie heeft. Alleen staat dat dus niet op het etiket. Het spel wordt zo niet eerlijk gespeeld."

Rampzalig voor imago

Ook Cantillon uit Brussel sloot zich bij de oproep aan die gelanceerd werd vanuit Brasserie de la Senne, nog een brouwerij uit de buurt. "Het probleem bestaat al lang", zegt bierkenner en brouwer Jef Van den Steen. "Op het voorbije Zythos Bierfestival bleek dertig procent van de stand bemand te zijn door bierfirma's. Dat is op zich geen probleem, maar als die dan beweren dat ze zelf hun bieren brouwen doen ze de waarheid geweld aan. Als er dan Amerikanen naar ons land komen om de brouwerij te bezoeken, moeten die vaststellen dat ze bedrogen zijn. Dat is rampzalig voor ons imago. Het enige wat we willen is dat er een verplichte vermelding komt op het etiket waar een bier gebrouwen wordt en dat de naam 'brouwerij' beschermd word. Nu kan iedereen die dat wil zich brouwer noemen."

Meer nieuws uit Halle

Populair op Regio

Recente foto's uit Halle