GENK/HASSELT

Limburgs spel over internetverslaving wint Global Game Jam

(vlnr.) Tom Truyens, Rutger Groos en Gianluca Sorrentino ontwikkelden de winnende game. - KOS
(vlnr.) Tom Truyens, Rutger Groos en Gianluca Sorrentino ontwikkelden de winnende game. - KOS

Een Limburgs team heeft de Belgische Global Game Jam gewonnen, waarbij ontwikkelaars op slechts 48 uur een videogame in elkaar boksen. Hun spel, Connection Lost, gaat over een gezin dat verslaafd is aan internet.

Afgelopen weekend trokken vijftig gamers zich voor The Global Game Jam twee dagen terug op C Mine Crib om nieuwe games te ontwikkelen. Het is een internationaal initiatief om creativiteit en samenhorigheid bij gamedesigners aan te wakkeren. Samen slaagden de Belgische deelnemers erin acht verschillende games vanaf het concept tot een uitgewerkt spel gebruiksklaar te maken.

Connection Lost was de winnende game die voortsproot uit het brein van vijf jonge gasten uit Hasselt, Genk en directe omgeving. "Ze hebben een spel ontworpen waarbij een gezin verslaafd raakte aan internet", vertelde Jochen Derwae die met z'n bedrijfje Grovy Dino en LuGus Studios instond voor de praktische organisatie van de Limburgse deelname aan de The Global Game Jam. "Plots viel hun internetverbinding echter uit. Ze wisten even niet wat doen en dus moet je op zoek gaan naar activiteiten in het huis die het gezin doet afkicken van hun internetverslaving." Aan de wedstrijd was geen geldprijs verbonden, maar naast de eer mochten de winnaars ook naar huis met een aantal gadgets. Op hetzelfde moment als in Genk gingen wereldwijd 29.000 andere liefhebbers van games aan de slag op 500 verschillende locaties verspreid over alle continenten. 'What to do now?' of 'Wat nu gedaan?' was het thema van dit jaar. Wereldwijd werden in 48 uur niet minder dan 5.402 games gemaakt. Het winnende spel kan je downloaden op http://globalgamejam.org/2015/games/connection-lost. (LXB)

Meer nieuws uit Genk

Recente foto's uit Genk