ANTWERPEN

LUCHTHAVEN KRIJGT BAR MET SHOP EN BUSINESSLOUNGE

Vertrekhal wordt dubbel zo groot

Een deel van de nieuwe vertrekhal van Antwerp Airport. - Foto Klaas De Scheirder
Een deel van de nieuwe vertrekhal van Antwerp Airport. - Foto Klaas De Scheirder

Wie van op de Antwerpse luchthaven vertrekt, kan na het inchecken voortaan een pak comfortabeler en gezelliger wachten op zijn vlucht. Gisteravond is de vernieuwde vertrekhal ingehuldigd: twee keer zo groot als vroeger en voorzien van een bar met shop, 120 zitplaatsen én een businesslounge. Die is nog niet helemaal klaar.

Antwerp Airport blijft een knusse luchthaven. "Maar met de verbouwingen en de verbeterde service kunnen we een groei aan tot zo'n half miljoen passagiers", zo zegt commandant Wim Verbist. Daar zit de luchthaven nog veraf: voor dit jaar zouden 250.000 passagiers al niet slecht zijn. Het café in de vertrekhal is de tweede vestiging van de Antwerp Fly Shop op de luchthaven. We treffen een enthousiaste uitbaatster Kathleen Borms. "Heel aantrekkelijk is dat we hier meer ruimte hebben dan in het luchthavengebouw. Wie op reis gaat, heeft altijd wat stress bij het inchecken. Dan is het leuk om op je gemak aan een tafeltje te zitten en nog iets te eten of te drinken. We zetten in op Antwerpse producten: De Koninck, Antwerpse gins, Antwerpse Handjes. Binnenkort gaan we ook warme, typisch Antwerpse warme gerechten aanbieden, in samenwerking met De Laet & Van Haver."

De nieuwe vertrekhal kostte circa 1,5 miljoen euro.

Revival

Dé sterkhouder op Antwerp Airport is TUI fly, voorheen Jetairfly. De maatschappij zorgde vanaf 2015 voor een broodnodige revival in Deurne. "Met onze vluchten naar Malaga en Alicante halen we vlot 90 procent bezettingsgraad", zegt woordvoerder Piet Demeyere. "Vanaf de eerste dag sloegen de Spaanse costa's aan. Een schot in de roos. Het enige probleem is dat we enkel met de Embraer 190 (met 112 stoelen) op Antwerpen kunnen vliegen. Maar we zijn tevreden. Extra bestemmingen moet je dit jaar evenwel niet verwachten."

Vliegvergunning

Intussen blijft de luchthaven uitkijken naar een vliegvergunning (een AOC-certificaat) voor SHS Antwerp Aviation, de overnemer van de VLM-vloot. "Er zou een ei worden gelegd in de eerste week van mei", klinkt het. Maar het is de FOD Mobiliteit die wikt en weegt. Zo moeten er nog technische kwesties worden uitgeklaard. De vraag is nu hoeveel geduld de Chinese en Nederlandse investeerders van SHS nog willen opbrengen. De 15 luchtvaartspecialisten op de loonlijst kosten veel geld, terwijl er geen inkomsten zijn. Als de vergunning tóch in orde komt, zal SHS waarschijnlijk eerst charters vliegen. Pas later zullen ook lijnvluchten in de markt worden gezet.

Meer nieuws uit Antwerpen

Populair op Regio

Recente foto's uit Antwerpen

Agenda