ANTWERPEN

OOK 'S NACHTS CONTAINERS LOSSEN AAN DEURGANCKDOK: CHAUFFEURS ZIJN VOORSTANDER

"Liever 's nachts werken dan overdag stilstaan"

Chauffeurs Fred Bakker, Wim Eyckmans en Gert Philtjens. - Klaas De Scheirder
Chauffeurs Fred Bakker, Wim Eyckmans en Gert Philtjens. - Klaas De Scheirder

Vrachtwagenchauffeurs kunnen binnenkort ook 's nachts hun containers laden en lossen aan het Deurganckdok. Hoewel de vakbonden nog heel wat obstakels zien, zijn de chauffeurs enthousiast over het idee. "Liever 's nachts werken dan overdag stilstaan."

Het is vaak lang aanschuiven aan het Deurganckdok. - Klaas De Scheirder
Het is vaak lang aanschuiven aan het Deurganckdok. - Klaas De Scheirder

"Overdag in de file staan of 's nachts kunnen werken? Dan kies ik voor het tweede. We verliezen minder tijd, het verkeer is beter verspreid en er zullen minder ongelukken gebeuren." Voor de Nederlandse vrachtwagenchauffeur Fred Bakker biedt nachtwerk in de haven niets dan voordelen. Hij is dan ook voorstander van de maatregel die het Havenbedrijf volgende maand zal doorvoeren.

Laden en lossen aan het Deurganckdok is vanaf 22 maart ook 's nachts toelaten, maar dat is niet helemaal naar de zin van de vakbond, die meent dat er nog te veel obstakels zijn weg te werken.

Meerwaarde

"De hélé logistieke keten moet willen meewerken én er ook voordelen bij hebben. Want het is zinloos om containers 's nachts af te halen als je er nadien ergens aan de poort van een klant enkele uren te staan wachten om de container te kunnen leveren. Het wordt dan zowel voor de havenbedrijven als de transporteurs een kostelijk affaire zonder meerwaarde", volgens Jan Sannen, sectorverantwoordelijke vervoer over de weg bij ACV-Transcom.

De chauffeurs zelf zijn wel voorstander van de maatregel, zo bleek uit een rondvraag gisteren aan het Deurganckdok. "Vandaag valt het mee, maar soms staan we hier tot drie uur lang aan te schuiven om te kunnen lossen", zegt vrachtwagenchauffeur Gert Philtjens (40). "Zelf zit ik er niets mee in om 's nachts op de baan te zijn, maar ik kan me wel inbeelden dat het personeel van de rederij dan liever in bed ligt. Hoe dan ook zou het verkeer op de ring rond Antwerpen rustiger zijn als wij hier 's nachts kunnen laden en lossen."

Ondertussen arriveert de ene vrachtwagen na de andere op de parking van het Deurganckdok. De chauffeurs moeten zich eerst registreren, waarna ze kunnen doorrijden tot bij de markeerders, die de containers controleren op schade. Pas dan kunnen ze doorrijden naar de kade om hun container te lossen. In extreme gevallen moeten chauffeurs drie uur lang aanschuiven.

Rustpauze

"Het personeel van de havenbedrijven werkt hard en heeft dus ook recht op een rustpauze , maar toch is het hier altijd lang aanschuiven", zegt truckchauffeur Wim Eyckmans (54). "Dat heeft onder andere te maken met shiftwissel - die altijd voor vertraging zorgt - maar ook door het feit dat hier nog veel mensen werken. In de haven van Rotterdam verloopt bijna alles automatisch en kunnen ze dus 's nachts wel doorwerken. Heerlijk om daar te mogen lossen."

Vakbonden

Ook Wim heeft met nachtwerk geen enkel probleem, maar toch is dat een van de heikele punten voor de vakbonden. "De transportsector zal die bijkomende flexibiliteit aan hun chauffeurs toch moeten compenseren, hoor", klinkt het bij ACV-Transcom. "De huidige verloning van nachtwerk voor chauffeurs is daarop onvoldoende voorzien. Bovendien zal die compensatie in verhouding moeten staan tot wat andere werknemers in de logistieke keten krijgen."

Voorlopig zal het Havenbedrijf niet ingaan op de vraag van de vakbond om het nachtwerk aan het Deurganckdok uit te stellen. "We brengen alle partijen rond de tafel om de ongerustheden weg te werken, maar de maatregel wordt niet aangepast", zegt woordvoerder Annik Dirckx van het Havenbedrijf.

Meer nieuws uit Antwerpen

Populair op Regio