Werkende moeders schaden de ontwikkeling van hun kinderen niet
Moeders die uit werken gaan, krijgen soms kritiek omdat hun afwezigheid slecht zou zijn voor de ontwikkeling van hun kinderen. Maar dat is een mythe, zo meldt de Britse krant The Observer, want omvangrijk onderzoek wijst uit dat bij kinderen van werkende moeders geen negatief effect op hun mentale ontwikkeling of hun gedrag wordt vastgesteld.
Het onderzoek werd uitgevoerd bij ruim 17.000 Britten en hun kinderen die werden geboren tijdens de jaren negentig. Het resultaat: in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, scoorden de kinderen van wie de moeder in de maanden voor hun eerste verjaardag weer aan het werk was gegaan niet slechter, zowel wat hun gedragspatroon als wat hun geestelijke capaciteiten betreft.
Stabiele huiselijke omgeving is belangrijkerVolgens onderzoekster Heather Joshi tonen die resultaten aan dat het debat over het moederschap doorgaans te zeer is toegespitst op de vraag of moeders van jonge kinderen moeten thuis blijven dan wel werken. Andere factoren zoals een stabiele huiselijke omgeving zijn in werkelijkheid belangrijker, maar krijgen veel minder aandacht.
Volgens Heather Joshi blijkt uit de resultaten bovenal hoe sterk de samenleving is veranderd. Dat er nauwelijks verschillen werden vastgesteld tussen het nageslacht van moeders op de arbeidsmarkt en moeders-bij-de-haard wordt in hoge mate toegeschreven aan de verbeterde opvang, de toegenomen flexibiliteit op de werkplaats en de groeiende hulpvaardigheid van de vaders.
"In sommige gevallen waren er aanwijzingen van een zeer beperkte negatieve impact als een moeder kort na de geboorte weer ging werken, maar dan vooral bij kinderen die werden geboren in de jaren zeventig en tachtig. Als we kijken naar de kinderen die in het laatste decennium van de vorige eeuw werden geboren, bleek die kleine rimpeling in een ingewikkeld patroon helemaal te zijn verdwenen." Dat wordt vooral toegeschreven aan bovengenoemde maatschappelijke veranderingen, die de gevolgen van een werkende moeder op de ontwikkeling van haar kind verzachten.
Joshi geeft toe dat haar bevindingen botsen met de resultaten van een vorige maand gepubliceerd onderzoek van het Britse Instituut voor Kindergezondheid, die aangaf dat in vergelijkbare gezinnen de kinderen met werkende moeders een iets minder gezond leven leiden. Dat werd vooral gestaafd met het feit dt kinderen van moeders met een baan vaker met de auto naar school worden gebracht, minder groenten en fruit eten en meer televisie kijken.
Voldoende beweging en gezonder etenMaar volgens Joshi geven ook de samenstellers van dat rapport toe dat het thuis houden van de moeder niet de manier is om te voorkomen dat kinderen te dik worden. Wel moeten werkende moeders zorgen dat de kinderen, zowel thuis als in de opvang, voldoende beweging krijgen en gezond(er) eten.
Het nieuwe onderzoek, dat indruist tegen de publieke opinie, werd verwelkomd door actiegroepen. Zo zegt de directeur van het Instituut voor Gezin en Ouderschap dat werkende moeders "een realiteit zijn die in het mediadebat te vaak worden gedemoniseerd". (belga/mvdb)