Het nieuwste wapen in de strijd tegen alcoholgebruik op jonge leeftijd is een contract. Ouders beloven daarin dat ze hun kinderen geen alcohol aanbieden en uitleg geven en de kinderen tekenen ervoor dat ze niet drinken en snappen waarom niet. Het contract maakt deel uit van een campagne van het Nederlandse Trimbos-instituut die vandaag in Almere is gelanceerd.
Sleutelrol ouders
Volgens Trimbos blijkt uit onderzoek dat ouders een sleutelrol spelen bij het alcoholgebruik van hun kinderen. Het toestaan van zelfs een beetje alcohol verlaagt de drempel om meer te drinken. Gemiddeld 1,6 jaar na het eerste glas alcohol is een kind voor het eerst dronken. Het maken van afspraken over alcoholgebruik kan de leeftijd waarop kinderen starten met drinken flink omhoog schroeven, weet Trimbos.
Ontwikkeling hersenen
De campagne 'Voorkom alcoholschade bij uw opgroeiende kind' heeft als doel ouders te adviseren om alcoholgebruik bij kinderen te voorkomen. Alcohol verstoort onder meer de ontwikkeling van de hersenen die tot het 24 levensjaar nog groeien. Bovendien blijkt volgens Trimbos uit verschillende onderzoeken dat vroeg beginnen met drinken de kans op drankproblemen op latere leeftijd vergroot. (novum/ka)


