Consumenten die drankjes met probiotica innemen lopen waarschijnlijk geen gevaar. Dat zegt Hein Gooszen van het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC), die een onderzoek leidde naar het gebruik van probiotica bij patiënten met een ernstige acute alvleesklierontsteking. Tijdens dit onderzoek stierven meer mensen dan verwacht. Probiotica zitten onder meer in zuiveldrankjes als Yakult en Vifit.
Probiotica zijn darmbacteriën die een verstoring in de darm kunnen helpen herstellen. Aan het onderzoek deden 296 patiënten met een ernstige acute alvleesklierontsteking mee. Zij werden opgedeeld in twee even grote groepen, van wie er één probiotica kreeg toegediend. In de probioticagroep overleden 24 patiënten, in de andere groep negen.
Professor Gooszen zegt op Radio 1 dat de probiotica die in het onderzoek werden gebruikt dezelfde zijn als die in de drankjes zitten, maar dat het in het onderzoek om een speciaal mengsel ging. Het drinken wordt daarom niet afgeraden. "De omstandigheden van deze mensen zijn zo specifiek en zo bijzonder dat het te ver gaat dergelijke uitspraken te doen. Wij hebben om wonderlijke reden een speld in een hooiberg gevonden met een dramatisch gevolg. Wij hebben nooit eerder zoiets meegemaakt."
Volgens Gooszen is het 'verschijnsel' dat uit zijn onderzoek naar voren is gekomen in zeventig andere onderzoeken naar probiotica in drankjes niet vastgesteld.
Zowel de onderzoekers als de nabestaanden zijn 'ontzet', zegt de hoogleraar. De nabestaanden begrijpen volgens Gooszen hoe het onderzoek in elkaar zit. Er zijn gesprekken met hen geweest. De onderzoeker verwacht niet dat zij schadeclaims gaan indienen.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg zegt zich te beraden op een onderzoek en komt later vandaag met een reactie. (novum/sps)
Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!


