Bruine broodkorsten beschermen tegen darmkanker

bewaar artikel
Door: redactie
22/07/09 - 12u04

Daarom moet je de korsten van je bruine boterham opeten: ze beschermen tegen darmkanker. Tijdens het bakken komt een krachtige antioxidant (pronyl-lysine) vrij die je darmen beschermt tegen de ontwikkeling van tumoren.

Dagelijkse portie
In de korst is zijn kracht acht keer zo sterk als in de rest van het brood. Je moet wel elke dag broodkorsten eten opdat het efficiƫnt zou zijn, zo blijkt uit Indiaas onderzoek. Hoeveel je dagelijks moet binnenkrijgen, is nog niet duidelijk.

72 procent
Uit onderzoek aan de universiteit van Annamalai bij ratten blijkt dat de vorming van prekankergezwellen met 72 procent verminderd wordt door het eten van broodkorsten.

Symptomen
Darmkanker is een veel voorkomende kanker, die goed kan gehandeld worden als het tijdig wordt ontdekt. Daar schuilt het probleem evenwel: de meeste patiƫnten vertonen geen symptomen tot de kanker als flink is gegroeid.

Waarschuwingssignalen zijn bloed in de stoelgang, verandering van toiletgewoontes en pijn in de onderbuik. Goede eetgewoonten zouden normaal gezien moeten beschermen tegen de ziekte. Daartoe hoort het eten van veel vezels, zoals in volkorenbrood. (edp)

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!