Vitamines beschermen niet tegen kanker

bewaar artikel
Door: redactie
11/02/09 - 15u34

Vitaminesupplementen beschermen jou niet tegen kanker, hartziekten of de dood. Dat blijkt uit een studie van het tijdschrift Archives of Internal Medicine. Meer dan 40 procent van de vrouwen blijkt nochtans multivitamines te slikken.

De studie duurde 8 jaar. 9.619 vrouwen kregen kanker tijdens die periode, 8.751 kregen een hartaanval. Na correctie voor gezondheid- en levensstijlverschillen bleek dat het innemen van multivitamines geen invloed had op het ontwikkelen van kanker of een hartaanval.

Fitter & slanker
Maar wie supplementen neemt, blijkt wel enkele voordelen te hebben op wie geen vitamines gebruikt. Ze zijn namelijk fitter, slanker, hoger opgeleid, aten gezonder en rookten minder. Ze hadden wel meer kans om alcohol te drinken.

De vraag is echter of dat aan de vitamines ligt. Waarschijnlijk niet. Wie inzit met zijn gezondheid, en dus vitamines neemt, let sowieso ook al op de voeding en gaat meer bewegen, waardoor ze slanker en fitter zijn. (edp)

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!