Helpt Yakult om je weerstand tegen griep te verhogen?
Twee jonge dokters van de Antwerpse Universiteit zoeken het momenteel uit bij 1000 proefpersonen.
Weinig andere merken investeren zoveel in wetenschappelijk onderzoek als Yakult, dé baanbreker onder de probiotische drankjes. In primeur voor België loopt momenteel in 53 Antwerpse rust- en verzorgingstehuizen een grootschalige studie rond het mogelijke effect van het Japanse zuiveldrankje op griep. Met het onderzoek zorgen de Antwerpse dokters Veronique Verhoeven en Kristien Dirven meteen voor een Belgische primeur, want nooit eerder werd in ons land bij zo'n grote groep mensen het effect van functionele voedingsmiddelen nagegaan. 'Eerst kregen al onze senioren een griepprik', zeggen de onderzoeksters. 'Omdat met de leeftijd de immuunrespons vermindert, is het vaccin bij hen namelijk niet altijd even doeltreffend. De helft van de groep krijgt nog tot eind maart elke dag twee flesjes Yakult, de andere 500 drinken dagelijks twee nepdrankjes. Zo willen we nagaan of Yakult het effect van de griepvaccinatie versterkt. Dat doen we onder meer door via bloedafnames te controleren of de testpersonen al dan niet meer antilichamen aanmaken tegen griep.' Voor definitieve resultaten is het nog te vroeg, maar één effect van Yakult viel Dr. Veronique Verhoeven alvast op. 'Nogal wat van onze oudjes hoeven intussen hun laxeermiddelen niet meer te slikken, maar kunnen nu probleemloos naar het toilet. Dat op zich is al een aardige vooruitgang.'
Door Caroline De Ruyck
Goed Gevoel 2, Februari 2008



