Ga terug naar HLN
Nina
-
  • Aanmelden
  • Mijn bewaarde artikels
  • Welkom
  • Afmelden
  • Mijn bewaarde artikels

  • Lezersservice
  • Digikrant
  • Abonnement
hln
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Sport
  • Showbizz
  • meer hln
    • You
    • Geld
    • Planet
    • Bizar
    • Muziek
    • iHLN
    • Wetenschap
    • Auto
    • Reizen
    • video
    • foto
  • You
  • Lekker Eten
  • Voeding

Frietjes niet alleen slecht voor de lijn, schaden ook het brein

bewaar artikel
  • artikel
  • reacties
Door: Ellen Provoost
10/09/12 - 09u01  Bron: The Daily Mail

Hersenschade veroorzaakt door vette voeding kan een van de redenen zijn waarom mensen vaak te veel eten. Dit kan verklaren waarom het voor sommigen zo moeilijk is gewicht te verliezen, ontdekten wetenschappers.

Recent onderzoek suggereert dat het eten van verzadigde vetten bepaalde neuronen in de hersenen kan vernietigen. Na een studie op muizen die ongezond aten, bleek namelijk dat de belangrijke genen en proteïnes in de hypothalamus van deze dieren veranderden. Dit is een klein gebied in de hersenen dat de energie en appetijt controleert. De schade werd veroorzaakt door ontstekingen en beroertes door bloedklonters. De dieren werden voor het onderzoek op een dieet gezet dat voor 60 procent uit verzadigde vetten bestond.

Omkeerbaar of niet?
Onderzoekster Lynda Williams aan de universiteit van Aberdeen: "Deze veranderingen kunnen verklaard worden door de afbraak van de energiecentra in de hersenen en dit kan verklaren waarom het zo moeilijk is voor mensen met obesitas om via een dieet af te vallen. Onze resultaten suggereren dat een vetrijk dieet de gebieden van de hersenen kunnen beschadigen die het energie-evenwicht controleren, dit kan de ontwikkeling van obesitas in de hand werken. Het is makkelijk snel te veel te eten van vet- en suikerrijke voeding. Dit kan ook verklaren waarom sommige mensen met overgewicht het moeilijk vinden om af te vallen en waarom velen opnieuw bijkomen na een dieet. We zijn nu van plan verdere studies uit te voeren die nagaan of deze effecten omkeerbaar zijn."

Af en toe mag
Professor Williams besluit: "We weten niet waarom dit gebeurt. De veranderingen gebeuren snel, na slechts drie dagen worden proteïnes getroffen, na een week zijn de sporen al zichtbaar in de genen. Dit betekent niet dat mensen die af en toe genieten van een vette snack schade aan hun brein aanrichten. Maar het  bewijst wel dat het belangrijk is om gezond te eten en een drastische gewichtstoename te vermijden."

    Lees ook

  • Waarom je langer fit blijft als je een sardientje eet
  • Afvallen? Zoek vriendinnen die altijd salades bestellen

Wat vind jij van dit nieuws?

  • fascinerend
  • grappig
  • hartverwarmend
  • frustrerend
  • beangstigend
  • deprimerend
  • Reageer
  • bewaar artikel
  • Mail
  • Print
Rapporteer een fout in het artikel aan onze redactie

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!
  • algemene voorwaarden en gedragscode
Aan het laden...

Meer over
  • Voeding
  • Neurologie
  • Diëten

gerelateerd nieuws

  • Waarom je langer fit blijft als je een sardientje eet

  • Afvallen? Zoek vriendinnen die altijd salades bestellen

  • Mechelse Koekoek

    Mechelse Koekoek

Meer over
  • Voeding
  • Neurologie
  • Diëten
Abonnement Het Laatste Nieuws - promotie 12 + 6 maanden GRATIS Het Laatste Nieuws

HLN SOCIAL

  • Vrienden bekeken
  • Meest populair

    HLN.be

  • RSS (wat is RSS?)
  • HLN.be op Facebook
  • HLN Nieuwsbrief
  • Surf naar m.hln.be
  • Smartphone

     

  • HLN als homepagina
  • HLN in je favorieten
  • Raadpleeg het archief
  • De laatste 48 uur
  • Toevoegen aan Google

     

  • contacteer HLN.be
  • adverteren op HLN.be
  • vacatures
  • partnersites
  • hoe ons bereiken?

    De krant

  • contacteer de krant
  • abonneer je
  • de krant tijdens mijn vakantie
  • info ivm abonnementen
  • iPad

© 2013 De Persgroep Digital - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.

Onze Franstalige nieuwssite www.7sur7.be.
Volg het nieuws op onze zustersite in Nederland www.ad.nl. Jouw Wereld: horoscoop, afslankservice, dating

acap enabled
  • Mediargus
  • reprocopy
  • Disclaimer CIM Internet