Ga terug naar HLN
Nina
-
  • Aanmelden
  • Mijn bewaarde artikels
  • Welkom
  • Afmelden
  • Mijn bewaarde artikels

  • Lezersservice
  • Digikrant
  • Abonnement
hln
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Sport
  • Showbizz
  • meer hln
    • You
    • Geld
    • Planet
    • Bizar
    • Muziek
    • iHLN
    • Wetenschap
    • Auto
    • Reizen
    • video
    • foto
  • You
  • Lekker Eten
  • Vitamines en mineralen

Geef fijn stof geen kans, eet meer vitamine C

bewaar artikel
  • artikel
  • reacties
Door: Lynn Formesyn
20/08/12 - 16u00  Bron: Huffington Post

Fijn stof is een grote boosdoener die in Vlaanderen alleen al zorgt voor drie kwart van alle gezondheidsschade. Uit nieuw onderzoek aan het Londense Imperial College blijkt nu dat een stevige dosis vitamine C de slechte impact van fijn stof kan tegengaan. Citrusvruchten eten is de boodschap.

Op dagen met een hoge concentratie fijn stof belanden astmapatiënten en mensen met chronische obstructieve longziekten veel vaker in het ziekenhuis. In dit kader gingen Londense onderzoekers na of de zuiverende werking van antioxodanten als vitamine C, E en A dit kan verhelpen.

Vitamine C
Tijdens dit onderzoek werden meer dan 200 patiënten onderzocht die op zware smogdagen werden opgenomen in Londense ziekenhuizen. Hoewel ze geen duidelijk verband vonden met de hoeveelheid vitamine E en A, werd al snel duidelijk dat de concentratie vitamine C wel degelijk een impact heeft.

"Wie veel vitamine C in het bloed heeft, loopt minder kans om opgenomen te worden in het ziekenhuis op dagen met veel fijn stof. Hiermee sluit dit onderzoek aan bij het groeiend bewijs dat de schadelijke effecten van luchtvervuiling verholpen kunnen worden door antioxidanten", klinkt het.

    Lees ook

  • 6 zaken die je zowel redden als schaden
  • Fijn stof grote boosdoener voor onze gezondheid
  • Het oog wil ook wat: voedsel dat je zicht beschermt
  • Groen in de stad veel effectiever dan gedacht
  • Vergeet crèmes: voeding is belangrijker voor mooie huid


Gezonde longen
Uit eerder onderzoek aan de universiteit van Cornell bleek al dat antioxidanten de longen langer gezond kunnen houden. Ook hier werd het belang van vitamine C onderstreept. In 2001 werd verder nog gesteld dat vitamine C-supplementen onze longen en luchtwegen kunnen beschermen tegen ozon.

Tot slot nog een groen weetje: ook planten die van nature meer vitamine C in hun bladeren hebben, zijn beter bestand tegen de schadelijke impact van ozon. Dat ontdekten wetenschappers aan de universiteit van Californië, Riverside.

Wat vind jij van dit nieuws?

  • fascinerend
  • grappig
  • hartverwarmend
  • frustrerend
  • beangstigend
  • deprimerend
  • Reageer
  • bewaar artikel
  • Mail
  • Print
Rapporteer een fout in het artikel aan onze redactie

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!
  • algemene voorwaarden en gedragscode
Aan het laden...

Meer over
  • Vitamines en mineralen
  • Opvoeding in Nederland
  • Smog
  • Ziektes en aandoeningen
  • luchtwegen & longen
  • Milieu
  • Vitamine C
  • Milieuvervuiling

gerelateerd nieuws

  • 6 zaken die je zowel redden als schaden

  • Fijn stof grote boosdoener voor onze gezondheid

  • Het oog wil ook wat: voedsel dat je zicht beschermt

Meer over
  • Vitamines en mineralen
  • Opvoeding in Nederland
  • Smog
  • Ziektes en aandoeningen
  • luchtwegen & longen
  • Milieu
  • Vitamine C
  • Milieuvervuiling
Abonnement Het Laatste Nieuws - promotie 12 + 6 maanden GRATIS Het Laatste Nieuws

HLN SOCIAL

  • Vrienden bekeken
  • Meest populair

    HLN.be

  • RSS (wat is RSS?)
  • HLN.be op Facebook
  • HLN Nieuwsbrief
  • Surf naar m.hln.be
  • Smartphone

     

  • HLN als homepagina
  • HLN in je favorieten
  • Raadpleeg het archief
  • De laatste 48 uur
  • Toevoegen aan Google

     

  • contacteer HLN.be
  • adverteren op HLN.be
  • vacatures
  • partnersites
  • hoe ons bereiken?

    De krant

  • contacteer de krant
  • abonneer je
  • de krant tijdens mijn vakantie
  • info ivm abonnementen
  • iPad

© 2013 De Persgroep Digital - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.

Onze Franstalige nieuwssite www.7sur7.be.
Volg het nieuws op onze zustersite in Nederland www.ad.nl. Jouw Wereld: horoscoop, afslankservice, dating

acap enabled
  • Mediargus
  • reprocopy
  • Disclaimer CIM Internet