Ga terug naar HLN
Nina
-
  • Aanmelden
  • Mijn bewaarde artikels
  • Welkom
  • Afmelden
  • Mijn bewaarde artikels

  • Lezersservice
  • Digikrant
  • Abonnement
hln
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Sport
  • Showbizz
  • meer hln
    • You
    • Geld
    • Planet
    • Bizar
    • Muziek
    • iHLN
    • Wetenschap
    • Auto
    • Reizen
    • video
    • foto
  • You
  • Lekker Eten
  • Alzheimer

Nog een voordeel van chocolade: het houdt Alzheimer tegen

bewaar artikel
  • artikel
  • reacties
Door: Lien Buyck
14/08/12 - 10u56  Bron: Daily Mail
© Thinkstock.

Met een dagelijkse dosis chocolade kan je een halt toeroepen aan dementie en Alzheimer. Dat beweren Italiaanse wetenschappers. Door elke dag een hoeveelheid cacao te consumeren kunnen ouderen namelijk het beginnende geheugenverlies (of 'mild cognitive impairment') aanpakken. Die aandoening leidt in vele gevallen tot dementie of de ziekte van Alzheimer.

Voor de studie werden 90 zeventigplussers met beginnend geheugenverlies onderverdeeld in drie groepen. Per groep van 30 kregen ze dagelijks een drankje met een lage, gemiddelde of hoge dosis cacao.

Flavanolen
Het drankje bevatte flavan-3-olen (of flavanolen), chemicaliƫn die geassocieerd worden met een verminderd risico op dementie. Die worden gevonden in een heleboel voedingsmiddelen, waaronder zwarte chocolade. Om de studie te doen slagen, werd aan de proefpersonen gevraagd om andere bronnen van flavanolen te vermijden, zoals thee of rode wijn.

Het cognitieve functioneren van de 70-plussers werd gemeten aan de hand van verschillende testen, waarbij onder andere het werkgeheugen en de verwerkingssnelheid werden gecontroleerd.

    Lees ook

  • Zwak hart? Eet dan wat pure chocolade
  • Donkere chocolade officieel gezond verklaard?
  • Reep pure chocolade per dag kan hartaanval voorkomen

Het resultaat was duidelijk: de proefpersonen die een gemiddelde of hoge dagelijkse dosis dronken, haalden op het einde van de studie (na 8 weken) veel hogere cognitieve scores dan die met de laagste dosis. Bovendien was er ook een bijkomend voordeel bij de eerste twee groepen: zij kregen een lagere bloeddruk.

Onderzoeksleider dr. Giovambattista Desideri van de University of L'Aquila: "Deze studie biedt bemoedigend bewijs dat het consumeren van cacao-flavanolen, als onderdeel van een calorie-gecontroleerd en nutritioneel evenwichtig dieet, het cognitieve functioneren kan verbeteren. Uiteraard zijn grotere uitgebreidere studies vereist om de resultaten te bevestigen, na te gaan hoe lang het effect blijft duren en welke hoeveelheid cacao nodig is."

Wat vind jij van dit nieuws?

  • fascinerend
  • grappig
  • hartverwarmend
  • frustrerend
  • beangstigend
  • deprimerend
  • Reageer
  • bewaar artikel
  • Mail
  • Print
Rapporteer een fout in het artikel aan onze redactie

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!
  • algemene voorwaarden en gedragscode
Aan het laden...

Meer over
  • Alzheimer
  • Ziektes en aandoeningen
  • Chocolade
  • Dementie

gerelateerd nieuws

  • Zwak hart? Eet dan wat pure chocolade

  • Donkere chocolade officieel gezond verklaard?

  • Reep pure chocolade per dag kan hartaanval voorkomen

Meer over
  • Alzheimer
  • Ziektes en aandoeningen
  • Chocolade
  • Dementie
Abonnement Het Laatste Nieuws - promotie 12 + 6 maanden GRATIS Het Laatste Nieuws

HLN SOCIAL

  • Vrienden bekeken
  • Meest populair

    HLN.be

  • RSS (wat is RSS?)
  • HLN.be op Facebook
  • HLN Nieuwsbrief
  • Surf naar m.hln.be
  • Smartphone

     

  • HLN als homepagina
  • HLN in je favorieten
  • Raadpleeg het archief
  • De laatste 48 uur
  • Toevoegen aan Google

     

  • contacteer HLN.be
  • adverteren op HLN.be
  • vacatures
  • partnersites
  • hoe ons bereiken?

    De krant

  • contacteer de krant
  • abonneer je
  • de krant tijdens mijn vakantie
  • info ivm abonnementen
  • iPad

© 2013 De Persgroep Digital - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.

Onze Franstalige nieuwssite www.7sur7.be.
Volg het nieuws op onze zustersite in Nederland www.ad.nl. Jouw Wereld: horoscoop, afslankservice, dating

acap enabled
  • Mediargus
  • reprocopy
  • Disclaimer CIM Internet