Ga terug naar HLN
Nina
-
  • Aanmelden
  • Mijn bewaarde artikels
  • Welkom
  • Afmelden
  • Mijn bewaarde artikels

  • Lezersservice
  • Digikrant
  • Abonnement
hln
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Sport
  • Showbizz
  • meer hln
    • You
    • Geld
    • Planet
    • Bizar
    • Muziek
    • iHLN
    • Wetenschap
    • Auto
    • Reizen
    • video
    • foto
  • You
  • Lekker Eten
  • Ouder worden

Waarom ook oma's hun groentjes moeten opeten

bewaar artikel
  • artikel
  • reacties
Door: Lien Buyck
4/06/12 - 11u16  Bron: Daily Mail
© Thinkstock.

Hoewel vooral aan kinderen gezegd wordt dat ze hun groenten moeten opeten, geldt dat evenzeer voor hun oma's. Vrouwen boven de 70 die er een gezond dieet op nahouden en voldoende bewegen, leven namelijk een pak langer dan degene die dat niet doen.

De gegevens komen uit een studie van Amerikaanse wetenschappers, die daarvoor de gegevens van 713 vrouwen tussen 70 en 79 jaar bekeken. "Eerdere studies hadden al aangetoond dat sporten of gezond eten een positieve invloed hebben op de levensverwachting, maar uniek is dat wij die twee factoren samen bekeken", zegt dr. Emily Nicklett van de Michigan University.

Eten & sport
De wetenschappers analyseerden het bloed van de proefpersonen en gingen daarbij op zoek naar carotenoïden. Dat zijn de plantenstoffen die door het lichaam worden omgezet in antioxidanten, zoals beta-caroteen. Op die manier konden de onderzoekers nagaan hoeveel fruit en groenten de proefpersonen opnamen.

De fysieke activiteit werd in kaart gebracht aan de hand van vragenlijsten. Die peilden naar de tijd die gespendeerd werd aan fysieke activteit en werden vervolgens omgezet in aatal verbruikte calorieën.

    Lees ook

  • Ouders kunnen niet meer opvoeden (volgens oma en opa)
  • De sleutel tot een lang leven: je oma
  • Luister naar oma en opa: grijzer is echt wijzer

Vervolgens werden de vrouwen gedurende vijf jaar gevolgd, om de link tussen gezonde voeding, beweging en overlevingskansen bloot te leggen. "Door het succes van de campagnes tegen stoppen met roken, zullen dat de twee grootste voorspellers van gezondheid en levensverwachting zijn", zegt Nicklett.

Resultaten
Gedurende de onderzoeksperiode stierf 11,5 procent van de vrouwen. Bij de overlevenden bleek het carotenoïde-gehalte 12 procent hoger te zijn, terwijl het aantal uren beweging bij hen dubbel zo hoog was.

"De vrouwen die het gezondst aten en het meest beweging hadden, hadden acht keer meer kans om vijf jaar langer te leven", staat te lezen in de studie.

Vrouwen in de meest actieve groep hadden dan ook een 71 procent lager sterftecijfer dan degene in de minst actieve groep. Vrouwen die het meest carotenoïden in hun bloed hadden, kenden op de periode van vijf jaar een sterftecijfer dat 46 procent lager lag.

Wat vind jij van dit nieuws?

  • fascinerend
  • grappig
  • hartverwarmend
  • frustrerend
  • beangstigend
  • deprimerend
  • Reageer
  • bewaar artikel
  • Mail
  • Print
Rapporteer een fout in het artikel aan onze redactie

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!
  • algemene voorwaarden en gedragscode
Aan het laden...

Meer over
  • Ouder worden
  • Voeding
  • Ziektes en aandoeningen
  • Groenten en Fruit

gerelateerd nieuws

  • Ouders kunnen niet meer opvoeden (volgens oma en opa)

  • De sleutel tot een lang leven: je oma

  • Luister naar oma en opa: grijzer is echt wijzer

Meer over
  • Ouder worden
  • Voeding
  • Ziektes en aandoeningen
  • Groenten en Fruit
Abonnement Het Laatste Nieuws - promotie 12 + 6 maanden GRATIS Het Laatste Nieuws

HLN SOCIAL

  • Vrienden bekeken
  • Meest populair

    HLN.be

  • RSS (wat is RSS?)
  • HLN.be op Facebook
  • HLN Nieuwsbrief
  • Surf naar m.hln.be
  • Smartphone

     

  • HLN als homepagina
  • HLN in je favorieten
  • Raadpleeg het archief
  • De laatste 48 uur
  • Toevoegen aan Google

     

  • contacteer HLN.be
  • adverteren op HLN.be
  • vacatures
  • partnersites
  • hoe ons bereiken?

    De krant

  • contacteer de krant
  • abonneer je
  • de krant tijdens mijn vakantie
  • info ivm abonnementen
  • iPad

© 2013 De Persgroep Digital - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.

Onze Franstalige nieuwssite www.7sur7.be.
Volg het nieuws op onze zustersite in Nederland www.ad.nl. Jouw Wereld: horoscoop, afslankservice, dating

acap enabled
  • Mediargus
  • reprocopy
  • Disclaimer CIM Internet