Ga terug naar HLN
Nina
-
  • Aanmelden
  • Mijn bewaarde artikels
  • Welkom
  • Afmelden
  • Mijn bewaarde artikels

  • Lezersservice
  • Digikrant
  • Abonnement
hln
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Sport
  • Showbizz
  • meer hln
    • You
    • Geld
    • Planet
    • Bizar
    • Muziek
    • iHLN
    • Wetenschap
    • Auto
    • Reizen
    • video
    • foto
  • You
  • Lekker Eten
  • Vitamines en mineralen

Vitaminepillen verhogen net risico op kanker

bewaar artikel
  • artikel
  • reacties
Door: redactie
26/04/12 - 09u04  Bron: Daily Mail

Voedingssupplementen die beloven kanker te bestrijden, doen meer kwaad dan goed, waarschuwen Amerikaanse experts.

Mensen laten zich misleiden door beloften van fabrikanten van vitamines die beweren dat hun middelen kanker voorkomen. Amerikaanse onderzoekers beweren namelijk dat er geen bewijs is dat deze supplementen daadwerkelijk dodelijke ziektes voorkomen. Lang werd aangenomen dat antioxidanten het schadelijke effect van vrije radicalen tegenaan. Deze vallen namelijk de celmembranen, proteïnes en DNA aan, iets wat in verband met kanker en hartziekten wordt gebracht. Maar een artikel in het magazine 'Journal of the National Cancer Institute' menen dat de gezondheidsvoordelen van antioxidanten voornamelijk een mythe zijn.

Experimenten
Heel wat tests op dieren, in laboratoria toonden aan dat voedingssupplementen het risico op kanker kunnen verlagen. Maar dat werd niet bevestigd door controletests. Er werden maar slechts enkele van deze uitgevoerd en verschillende daarvan suggereren net verhoogde risico's op ziekten.

Van weefsel tot weefsel
"De bestanddelen van vitaminesupplementen kunnen als pro-oxidanten reageren, maar ze kunnen ook beschermingsmechanismen tegen ziekten storen. Zo is er apoptose, of geprogrammeerde celsterfte, dit maakt dat slecht functionerende cellen efficiënt 'zelfmoord' plegen. Antioxidanten als betacaroteen, vitamine C en E kunnen door dit mechanisme te storen dus zelfs het risico op kanker verhogen", aldus de onderzoekers. Uit tal van studies blijkt dat verschillende weefsels niet op dezelfde manier op een bepaald bestanddeel reageren. Een bestanddeel kan het ene weefsel beschermen en het andere beschadigen.

Het schaadt wel
Professor Maria Elena Martinez aan de universiteit in San Diego: "Velen nemen supplementen waarvan ze geloven dat deze de gezondheid een boost geven en tegen ziekten beschermen. Ook gaan velen ervan uit dat als het niet baat, het ook niet schaadt. Maar dat is dus ook niet waar."

    Lees ook

  • "Borstkankerscreening uitbreiden naar 70- tot 74-jarigen heeft weinig zin"
  • Voorkom prostaatkanker, eet een pizza

Wat vind jij van dit nieuws?

  • fascinerend
  • grappig
  • hartverwarmend
  • frustrerend
  • beangstigend
  • deprimerend
  • Reageer
  • bewaar artikel
  • Mail
  • Print
Rapporteer een fout in het artikel aan onze redactie

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!
  • algemene voorwaarden en gedragscode
Aan het laden...

Meer over
  • Vitamines en mineralen
  • Ziektes en aandoeningen
  • Kanker
  • Voeding

gerelateerd nieuws

  • "Borstkankerscreening uitbreiden naar 70- tot 74-jarigen heeft weinig zin"

  • Voorkom prostaatkanker, eet een pizza

Meer over
  • Vitamines en mineralen
  • Ziektes en aandoeningen
  • Kanker
  • Voeding
Abonnement Het Laatste Nieuws - promotie 12 + 6 maanden GRATIS Het Laatste Nieuws

HLN SOCIAL

  • Vrienden bekeken
  • Meest populair

    HLN.be

  • RSS (wat is RSS?)
  • HLN.be op Facebook
  • HLN Nieuwsbrief
  • Surf naar m.hln.be
  • Smartphone

     

  • HLN als homepagina
  • HLN in je favorieten
  • Raadpleeg het archief
  • De laatste 48 uur
  • Toevoegen aan Google

     

  • contacteer HLN.be
  • adverteren op HLN.be
  • vacatures
  • partnersites
  • hoe ons bereiken?

    De krant

  • contacteer de krant
  • abonneer je
  • de krant tijdens mijn vakantie
  • info ivm abonnementen
  • iPad

© 2013 De Persgroep Digital - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.

Onze Franstalige nieuwssite www.7sur7.be.
Volg het nieuws op onze zustersite in Nederland www.ad.nl. Jouw Wereld: horoscoop, afslankservice, dating

acap enabled
  • Mediargus
  • reprocopy
  • Disclaimer CIM Internet