Te veel gefrituurd eten is een garantie op een hartziekte, dat beweren tal van gezondheidsexperts al jarenlang. Recent onderzoek echter toont aan dat de hoeveel olie die je consumeert geen invloed heeft op de gezondheid van je hart.
De wetenschappers bestudeerden de eet- en kookgewoonten van 40.000 Spanjaarden tussen 29 en 69 jaar gedurende een periode van 11 jaar. Daarbij werd rekening gehouden met de hoeveelheid gefrituurde of gekookte producten. Geen enkele deelnemer kampte met een hartziekte aan het begin van de studie, tegen het einde stierven 1.134 mensen aan de gevolgen van een hartaandoening. Maar de vorsers ontdekten geen verband tussen deze sterfgevallen en de hoeveelheid olie die iemand consumeerde.
Mythe
De Duitse professor Michael Leitzmann: "Deze studie ontkracht de mythe dat gefrituurd eten slecht voor het hart is. Dat betekent wel niet dat regelmatig frieten eten geen gevolgen voor de gezondheid heeft."
Overdaad schaadt
In Spanje frituren mensen met onverzadigde vetten als olijf- of zonnebloemolie en ze gebruiken weinig verzadigde vetten als boter, reuzel of palmolie. Gefrituurde producten bevatten meer calorieën omdat ze de vetten van de oliën absorberen. Een overdaad hiervan kan leiden tot een gewichtstoename wat ernstige gevolgen voor de gezondheid kan hebben. De onderzoekers concluderen: "In mediterrane landen waar vaak plantaardige oliën gebruikt worden, troffen we geen verband aan tussen de consumptie van gefrituurd eten en het risico op hartziekten of sterfte."




Bewerkt door: