Waarom lightdrankjes je dieet meer helpen dan water

bewaar artikel
Door: redactie
15/02/12 - 12u06

Wie suikerrijke drankjes aan de kant laat en kiest voor lightversies, kan heel wat kilo's verliezen. Volgens een nieuw onderzoek gaat het om minstens 5 procent van je lichaamsgewicht in zes maanden. Ook switchen naar water is natuurlijk een goede optie, maar dat hou je minder lang vol.

Dat is het resultaat van een studie aan de University of North Carolina. Professor Deborah Tate en haar team vergeleken daarin het gewichtsverlies van 318 mensen met overgewicht of obesitas.

Groepen
De vrijwilligers werden verdeeld in 3 groepen, die gedurende 6 maanden gevolgd werden. De eerste groep schakelde van suikerrijke drankjes over op dieetversies, de tweede op water.

De derde groep bleef dezelfde drankjes drinken, maar kreeg wel algemene informatie over gezonde voedingskeuzes die kunnen leiden tot gewichtsverlies.

Light
Bij alle drie de groepen waren er veranderingen in gewicht en middelomtrek, maar wel met duidelijke verschillen.

Zo hadden mensen uit de groep die overschakelde naar lightdrankjes, twee keer zoveel kans om 5 (of meer) procent van hun lichaamsgewicht te verliezen dan degene die niet veranderden.

"Kiezen voor caloriearme drankjes, of het nu water of lightdrankjes zijn, is een simpele verandering met een groot resultaat", zegt professor Deborah Tate. "Op grote schaal zou dat zelfs het obesitasprobleem kunnen aanpakken."

Water
Voor de mensen die overschakelden naar water, bleek er nog een bijkomend gezondheidsvoordeel te zijn: een lagere bloedsuikerspiegel.

"Dat is zeer belangrijk, want die helpen in de strijd tegen chronische aandoeningen die het gevolg zijn van obesitas", weet Tate.

Volhouden
Toch is water volgens haar niet de ultieme oplossing, omdat je die overschakeling niet volhoudt.

"Mensen die echt van de zoete smaak of het cafeïnegehalte van frisdrank houden, zullen meer kans hebben om de verandering vol te houden als ze overschakelen op lightdrankjes."

Tate stelt ook dat volhouden veel makkelijker is als je je maar op één aspect van het dieet concentreert. "Drankjes zijn het ideale doelwit", vindt zij. "Maar je moet één ding onthouden: de strategie werkt alleen als je de ontweken calorieën niet op een andere manier aanvult." (lbs)

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!

Meer over