Goed voor jong én oud: mediterraan dieet doet langer leven
Al sinds de jaren vijftig weten we dat een mediterraan dieet, vol groenten, vis en olijfolie, je gezondheid verbetert. Uit een nieuwe studie blijkt nu dat zelfs wie pas op zijn 70ste met het dieet begint, nog drie jaar kan toevoegen aan zijn leven. Toch neem je de gezonde gewoonten beter al vroeger op, want dan heb je nog meer gezondheidsvoordelen.
Dat blijkt uit een onderzoek van de Zweedse universiteit van Gotenburg, dat de laatste 40 jaar uitgevoerd werd bij duizenden 70-jarigen.
Het mediterraanse dieet geniet traditioneel de voorkeur in landen zoals Griekenland, Spanje en Italië en is rijk aan onverzadigde vetzuren en antioxidanten. Het bevat veel groenten, olijfolie, fruit, noten, vis en volle granen, maar weinig vlees en alcohol.
OuderenEen gezonde combinatie, zo blijkt alweer. Want de wetenschappers stelden vast dat de volgers van een mediterraan dieet zo'n 20 procent meer kans hadden om langer te leven dan mensen die veel vlees en melk eten.
"In de praktijk betekent het zelfs dat oudere mensen die een mediterraan dieet volgen gemiddeld twee of drie jaar langer leven dan degenen die dat niet doen", zegt onderzoeksleidster Gianluca Tognon.
JongerenDe resultaten worden verder bevestigd door drie andere studies van dezelfde universiteit. Daarin werd duidelijk dat hoe vroeger je begint met het dieet, hoe groter de voordelen zijn.
"Het lijdt geen twijfel dat een mediterraan dieet in verband staat met een betere gezondheid. Niet alleen voor de oudere mensen, maar ook voor jongeren", besluit professor Tognon.
Eerder onderzoek toonde ook al aan dat een mediterraan dieet ons kan beschermen tegen hartaandoeningen, Parkinson, Alzheimer en kanker. (lbs)