Hoeveel koffie moet je drinken om baarmoederkanker tegen te gaan?

bewaar artikel
Door: redactie
23/11/11 - 14u44

Weer pech voor koffiehaters: vier kopjes per dag verkleint de kans op baarmoederkanker. De reden? Koffie bevat anti-oxidanten, soms zelfs meer dan verse groenten of vers fruit. Ook zou het het oestrogeenpeil naar beneden halen, wat een oorzaak zou zijn van de ziekte. Voor wie niet zo goed cafeïne verdraagt, is er ook goed nieuws: er was geen verschil tussen gewone koffie en decafeïne of 'deca's'.

Een langdurige studie vergeleek data van 70.000 vrouwen over 26 jaar. Bij 672 vrouwen werd baarmoederkanker vastgesteld,

Wie vier kopjes koffie per dag dronk, had 25 procent minder kans om baarmoederkanker te ontwikkelen in vergelijking met wie minder dan een kopje per dag dronk.

Andere factoren
Al zijn dan niet de enige bepalende factoren: hoe ouder en hoe zwaarder, hoe groter het risico op de ziekte. Dat geldt ook voor wie een moeder heeft (of had) die aan dezelfde ziekte leed.

"Sporten en een gezond gewicht zijn nog altijd de belangrijkste redenen om baarmoederkanker af te weten. Maar er zijn ook dieetgewoonten die kunnen helpen, zoals koffie drinken", aldus onderzoekers van Harvard. Let wel: geen melk of suiker in de koffie, laat staan siropen. Ook roken zou alle andere positieve effecten teniet kunnen doen.

Waarom toch?
Koffie wordt wel vaker genoemd als een manier om te beschermen tegen kanker. Dat zou komen doordat de drank inwerkt op het insuline- en oestrogeenniveau, wat de kans vermindert op kankers die daarmee geassocieerd worden.

Baarmoederkanker moet niet verward worden met baarmoederhalskanker, dat veroorzaakt wordt door een virus. (edp)

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!