Ga terug naar HLN
Nina
-
  • Aanmelden
  • Mijn bewaarde artikels
  • Welkom
  • Afmelden
  • Mijn bewaarde artikels

  • Lezersservice
  • Digikrant
  • Abonnement
hln
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Sport
  • Showbizz
  • meer hln
    • You
    • Geld
    • Planet
    • Bizar
    • Muziek
    • iHLN
    • Wetenschap
    • Auto
    • Reizen
    • video
    • foto
  • You
  • Lekker Eten
  • Borstkanker

Zes glazen wijn per week verhoogt kans op borstkanker

bewaar artikel
  • artikel
  • reacties
Door: redactie
2/11/11 - 05u16
© ap.

Een paar alcoholische drankjes per week is al genoeg om de kans op borstkanker te vergroten. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van Harvard University.

Tot nu toe werd ervan uitgegaan dat matig alcoholgebruik bij vrouwen weinig kwaad kon, maar uit het onderzoek blijkt nu dat drie tot zes glazen wijn per week de kans op borstkanker al met 15 procent verhoogt. Met elk bijkomend glas, stijgt het risico met twee procent.

Volgens Wendy Chen, die het onderzoek leidde, moeten vrouwen nu niet plots stoppen met drinken. "Alcohol blijkt vooral een negatief effect te hebben wanneer er al bestaande risico's zijn, zoals een geschiedenis van kanker in de familie en een verhoogd oestrogeenniveau", klinkt het.

Bovendien lijkt een stijging van 15 procent niet eens zo alarmerend. "Een vrouw heeft drie procent kans om borstkanker te krijgen. Een stijging van 15 procent door enkele glazen alcohol per week betekent dat de kans op borstkanker naar 3,45 procent stijgt." Niet meteen een spectaculaire stijging dus.

Het onderzoek volgde gedurende 30 jaar meer dan 100.000 vrouwen. Bij het onderzoek werd vooral gelet op hun leefgewoonten en gezondheid. (sps)

    Lees ook

  • De 'antikankerkeuken' van Sheryl Crow
  • Reese Witherspoon wandelt voor de strijd tegen borstkanker
  • 8 inspirerende ontwikkelingen in de strijd tegen borstkanker
  • Reageer
  • bewaar artikel
  • Mail
  • Print
Rapporteer een fout in het artikel aan onze redactie

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!
  • algemene voorwaarden en gedragscode
Aan het laden...

Meer over
  • Borstkanker
  • Wijn en gezondheid
  • Kanker
  • Wijn
  • Gezondheid

gerelateerd nieuws

  • De 'antikankerkeuken' van Sheryl Crow

  • Reese Witherspoon wandelt voor de strijd tegen borstkanker

  • 8 inspirerende ontwikkelingen in de strijd tegen borstkanker

Meer over
  • Borstkanker
  • Wijn en gezondheid
  • Kanker
  • Wijn
  • Gezondheid
Abonnement Het Laatste Nieuws - promotie 12 + 6 maanden GRATIS Het Laatste Nieuws

HLN SOCIAL

  • Vrienden bekeken
  • Meest populair

    HLN.be

  • RSS (wat is RSS?)
  • HLN.be op Facebook
  • HLN Nieuwsbrief
  • Surf naar m.hln.be
  • Smartphone

     

  • HLN als homepagina
  • HLN in je favorieten
  • Raadpleeg het archief
  • De laatste 48 uur
  • Toevoegen aan Google

     

  • contacteer HLN.be
  • adverteren op HLN.be
  • vacatures
  • partnersites
  • hoe ons bereiken?

    De krant

  • contacteer de krant
  • abonneer je
  • de krant tijdens mijn vakantie
  • info ivm abonnementen
  • iPad

© 2013 De Persgroep Digital - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.

Onze Franstalige nieuwssite www.7sur7.be.
Volg het nieuws op onze zustersite in Nederland www.ad.nl. Jouw Wereld: horoscoop, afslankservice, dating

acap enabled
  • Mediargus
  • reprocopy
  • Disclaimer CIM Internet