Vrouwen die zichzelf twee tot drie keer per week trakteren op een suikerrijke snack, hebben 33 procent meer kans op baarmoederkanker dan wie dit minder vaak eet.
De algemene kans op een baarmoedertumor was nog steeds laag. Het risico dat de gemiddelde vrouw in het onderzoek deze ziekte ontwikkelde, was net iets meer dan 1 procent. De onderzoekers zeggen dat het effect bescheiden is, maar willen dat er meer onderzoek gebeurt. Britse kankerexperts benadrukken dat het te vroeg is om conclusies te trekken.
Koeken en cake
De Zweedse wetenschappers bestudeerden duizenden vrouwen tussen 1987 en 1990, ze beantwoorden vragen over hun eetgewoonten, levensstijl, gewicht en algemene gezondheid. Tien jaar later vulden ze zelfs nog meer vragen in over hun eetgewoonten. Van de 61.226 vrouwen ontwikkelden 729 gevallen baarmoederkanker. Wie veel snoep, frisdrank en confituur at, liep weinig extra risico op baarmoederkanker op. Maar wie regelmatig van koeken of cake snoepte, had 42 procent meer kans op deze kanker dan wie slechts om de twee weken zondigde.
Reden
Het is nog niet duidelijk waarom sommige zoete snacks het risico op kanker verhogen. Vrouwen die meer dan 35 gram suiker per dag opnamen, dat is het equivalent van ongeveer zeven theelepels, had 36 procent meer kans op een tumor. Volgens de onderzoekers kunnen suikerbommen op verschillende manieren het risico op de ziekte verhogen. Door een overdaad aan suiker kan het lichaam meer insuline vrijmaken, dit stimuleert de overmatige groei van cellen in het baarmoederslijmvlies. Het verhoogt ook het niveau van het hormoon oestrogeen, dit veroorzaakt de ongecontroleerde groei van cellen, een belangrijke kenmerk van kanker.
Het risico op baarmoeder stijgt met de leeftijd, gewicht, maar het is ook erfelijk. Door kinderen te krijgen, kun je het risico verlagen. (ep)



