Ga terug naar HLN
Nina
-
  • Aanmelden
  • Mijn bewaarde artikels
  • Welkom
  • Afmelden
  • Mijn bewaarde artikels

  • Lezersservice
  • Digikrant
  • Abonnement
hln
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Sport
  • Showbizz
  • meer hln
    • You
    • Geld
    • Planet
    • Bizar
    • Muziek
    • iHLN
    • Wetenschap
    • Auto
    • Reizen
    • video
    • foto
  • You
  • Lekker Eten
  • Drinken

Lightdranken doen meer kwaad dan goed voor lijn

bewaar artikel
  • artikel
  • reacties
Door: redactie
29/06/11 - 10u55

Caloriearme dranken maken je dik, zelfs wanneer je ze in kleine hoeveelheden opneemt. Dit komt omdat ze belangrijke hersencellen beschadigen en je hongergevoel verstoren.

Bij een tienjarige studie bij bijna 500 mannen en vrouwen werden de lichaamsafmetingen van gebruikers van lightdranken vergeleken met die van anderen, zelfs met wie regelmatig vloeibare suikers opneemt. Daaruit blijkt dat wie dagelijks twee of meerdere caloriearme frisdranken neemt, zijn taille 70 procent sneller zag toenemen dan degenen die dit vermijden. Wie meer dan twee blikjes per dag opneemt, zag zijn taille met 500 procent meer toenemen. Dit effect was nog steeds merkbaar wanneer rekening werd gehouden met factoren als lichaamsbeweging, sociale klasse, opvoeding en rookgewoonten.

Suiker is beter
Een andere studie bij muizen, verricht door de zelfde onderzoekers, bracht de zoetstof aspartaam in verband met schade aan de pancreas die kan voorkomen in een vroeg stadium van diabetes. De vorsers denken dat kunstmatige zoetstoffen de appetijt verstoren, waardoor je meer zin krijgt in zoete en ongezonde snacks. Dit kan ook hersencellen beschadigen die instaan voor een voldaan gevoel, maar door het gebrek aan echte suiker kan dit ervoor zorgen dat je je nooit vol voelt. Onderzoekster Sharon Fowler: "Kunstmatige zoetstoffen kunnen de appetijt stimuleren, maar in tegenstelling tot gewone suikers vullen ze niet, waardoor je achteraf nog meer honger hebt."

Water

De resultaten zijn zo dramatisch dat de Amerikaanse onderzoekers mensen adviseren dit van het menu te schrappen en met water je dorst te lessen. Als je echt niet zonder kan, zou het zelfs beter zijn de versie met suiker te kiezen boven de lightdrank.

Reclame voor junkfood

Daarnaast bleek onlangs uit onderzoek dat reclame voor junkfood op televisie kinderen echt zin doet krijgen in ongezond eten. Dit effect was het beste merkbaar bij jongeren die veel televisie keken, ze wilden hamburgers en frieten in plaats van een salade. (ep)

    Lees ook

  • Wat drink jij het liefst in de zomer?
  • Granaatappelsap doet stress op het werk verminderen
  • Lightchips slechter voor lijn dan vetrijke snacks
  • Reageer
  • bewaar artikel
  • Mail
  • Print
Rapporteer een fout in het artikel aan onze redactie

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!
  • algemene voorwaarden en gedragscode
Aan het laden...

Meer over
  • Drinken
  • Diëten

gerelateerd nieuws

  • Wat drink jij het liefst in de zomer?

  • Granaatappelsap doet stress op het werk verminderen

  • Lightchips slechter voor lijn dan vetrijke snacks

Meer over
  • Drinken
  • Diëten
Abonnement Het Laatste Nieuws - promotie 12 + 6 maanden GRATIS Het Laatste Nieuws

HLN SOCIAL

  • Vrienden bekeken
  • Meest populair

    HLN.be

  • RSS (wat is RSS?)
  • HLN.be op Facebook
  • HLN Nieuwsbrief
  • Surf naar m.hln.be
  • Smartphone

     

  • HLN als homepagina
  • HLN in je favorieten
  • Raadpleeg het archief
  • De laatste 48 uur
  • Toevoegen aan Google

     

  • contacteer HLN.be
  • adverteren op HLN.be
  • vacatures
  • partnersites
  • hoe ons bereiken?

    De krant

  • contacteer de krant
  • abonneer je
  • de krant tijdens mijn vakantie
  • info ivm abonnementen
  • iPad

© 2013 De Persgroep Digital - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.

Onze Franstalige nieuwssite www.7sur7.be.
Volg het nieuws op onze zustersite in Nederland www.ad.nl. Jouw Wereld: horoscoop, afslankservice, dating

acap enabled
  • Mediargus
  • reprocopy
  • Disclaimer CIM Internet