Ga terug naar HLN
Nina
-
  • Aanmelden
  • Mijn bewaarde artikels
  • Welkom
  • Afmelden
  • Mijn bewaarde artikels

  • Lezersservice
  • Digikrant
  • Abonnement
hln
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Sport
  • Showbizz
  • meer hln
    • You
    • Geld
    • Planet
    • Bizar
    • Muziek
    • iHLN
    • Wetenschap
    • Auto
    • Reizen
    • video
    • foto
  • You
  • Lekker Eten
  • Wijn

Al meer kans op borstkanker door dagelijks half glas wijn

bewaar artikel
  • artikel
  • reacties
Door: redactie
22/06/11 - 10u57

Slechts een dagelijks half glas wijn verhoogt met tien procent de kans bij een vrouw op het ontwikkelen van borstkanker, dat beweert een vooraanstaande Britse arts.

Professor Ian Gilmore zegt dat zelfs de vrouwen die binnen de limiet van de aanbevolen hoeveelheden alcohol blijven een verhoogd risico kunnen lopen op tumoren in de borst. Een eenheid alcohol per dag, wat gelijk staat aan een half glas wijn, verhoogt het risico met tien procent. Momenteel is de aanbevolen hoeveelheid 14 eenheden alcohol per week of twee per dag. Dat betekent dat, als we Gilmore mogen geloven, degenen die hier binnen blijven toch een aanzienlijk verhoogd risico lopen.

Klein

Gilmore, een leverspecialist, baseert zich voor deze beweringen op een belangrijke studie die momenteel loopt aan de universiteit van Oxford bij meer dan een miljoen vrouwen. De expert geeft toe dat het risico door het drinken van kleine hoeveelheden alcohol klein is. "Het is aan vrouwen om hier zelf over te beslissen, maar iemand waarbij borstkanker in haar familie voorkomt, kan maar beter wat minder drinken." 

Oorzaken

Naast borstkanker verhoogt de consumptie van alcohol ook het risico op andere tumoren. Maar velen nemen aan dat zolang ze binnen de aanbevolen wekelijkse limieten blijven, ze geen schade aanrichten aan hun gezondheid. Het aantal gevallen van borstkanker nam dramatisch toe de laatste 30 jaar, een op de acht vrouwen krijgt op een bepaald punt in haar leven met deze ziekte te maken. De stijging van het aantal patiënten komt deels door de obesitasepidemie, de consumptie van sigaretten maar ook van alcohol. (ep)

    Lees ook

  • "Doorbraak in onderzoek borstkanker is als vinden van goud"
  • Drank is grootste boosdoener bij dieet
  • Reageer
  • bewaar artikel
  • Mail
  • Print
Rapporteer een fout in het artikel aan onze redactie

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!
  • algemene voorwaarden en gedragscode
Aan het laden...

Meer over
  • Wijn
  • Borstkanker
  • Ziektes en aandoeningen
  • Alcohol
  • Alcoholisme
  • Gezondheid

gerelateerd nieuws

  • "Doorbraak in onderzoek borstkanker is als vinden van goud"

  • Drank is grootste boosdoener bij dieet

Meer over
  • Wijn
  • Borstkanker
  • Ziektes en aandoeningen
  • Alcohol
  • Alcoholisme
  • Gezondheid
Abonnement Het Laatste Nieuws - promotie 12 + 6 maanden GRATIS Het Laatste Nieuws

HLN SOCIAL

  • Vrienden bekeken
  • Meest populair

    HLN.be

  • RSS (wat is RSS?)
  • HLN.be op Facebook
  • HLN Nieuwsbrief
  • Surf naar m.hln.be
  • Smartphone

     

  • HLN als homepagina
  • HLN in je favorieten
  • Raadpleeg het archief
  • De laatste 48 uur
  • Toevoegen aan Google

     

  • contacteer HLN.be
  • adverteren op HLN.be
  • vacatures
  • partnersites
  • hoe ons bereiken?

    De krant

  • contacteer de krant
  • abonneer je
  • de krant tijdens mijn vakantie
  • info ivm abonnementen
  • iPad

© 2013 De Persgroep Digital - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.

Onze Franstalige nieuwssite www.7sur7.be.
Volg het nieuws op onze zustersite in Nederland www.ad.nl. Jouw Wereld: horoscoop, afslankservice, dating

acap enabled
  • Mediargus
  • reprocopy
  • Disclaimer CIM Internet