'Regenboogvoeding' houdt je hart gezond(er)

Wil je dit artikel later lezen? bewaar
Door: redactie
2/09/10 - 18u17

Wie hartproblemen heeft en dagelijks een speciaal 'regenboogdieet' volgt, zou de kans op een hartaanval met een vijfde kunnen verminderen. Dat blijkt uit de nieuwe aanbevelingen van de American Heart Association. Het dieet verlaagt ook de bloeddruk en vermindert slechte cholesterol.

Het 'regenboogdieet' is een dieet waarbij zoveel mogelijk groenten en fruit in verschillende kleuren worden gegeten. "Mensen moeten proberen een regenboog te eten", aldus voedingsdeskundige Marilyn Glenville. Naast fruit en groenten, bestaat dit dieet weinig verrassend ook uit volle granen, noten, gevogelte en vis. Rood vlees, vet, zoet en frisdranken moeten worden geschrapt.

Vezels, antioxidanten en omega 3
De volle granen leveren de vezels, die zich mengen onder de cholesterol in de darmen en de cholesterol zo uit het lichaam duwen. De antioxidanten in fruit en groenten zorgen er dan weer voor dat de cholesterol niet oxideert in het lichaam, terwijl gevogelte, vis en noten rijk zijn aan proteïnen en tegelijk laag in verzadigd vet.

De omega 3-vetzuren in vis zorgen er dan weer voor dat de aderen en soms ook het hart niet ontsteken. Die ontstekingen zouden vaak hartziekten veroorzaken. Gesuikerde dranken en snoepgoed hebben het omgekeerde effect: zij versnellen de ontsteking.

Experiment
De onderzoekers onderwierpen die regenboog- of dash-dieet aan een test. Drie groepen personen, met verschillende eetpatronen, werden twee maand gevolgd en met elkaar vergeleken.

Eén groep at zoals de gemiddelde Amerikaan: veel vet en weinig mineralen. Een andere at ongeveer hetzelfde maar meer fruit en groente, de derde groep volgde het regenboogdieet. De bloeddruk en het cholesterolniveau werden gemeten aan het begin en het einde van het experiment, en geëxtrapoleerd naar de komende tien jaar.

Regelmatig fruit en groenten eten doet de kans op hartziekten met 7 procent afnemen, het regenboogdieet scoort 18 procent.

Selenium versus blaaskanker
Tegelijk bleek uit een andere studie dat een dieet rijk aan selenium (zoals in noten of lever) de kans op blaaskanker met 40 procent afneemt. Het mineraal wordt gevonden in een kwart van alle proteïnen, en beschermt de cellen tegen schade. Vooral vrouwen zouden hierbij baat hebben. (edp)

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!