Minder vlees eten verlaagt kans op hartziekten

Wil je dit artikel later lezen? bewaar
Door: redactie
17/08/10 - 16u30

Vrouwen die een portie rood vlees vervingen door noten, zagen hun kans op hartziekten met dertig procent afnemen in vergelijking met vrouwen die twee keer per dag vers of bereid rood vlees aten.

Vrouwen die een portie vlees vervingen door vis, zagen de kans met 24 procent dalen; rood vlees wisselen voor gevogelte deed de kans met 19 procent dalen.

Hartaanval bij respondenten
Dat bleek uit een Amerikaanse analyse van de voedingsgewoonten van 84.136 vrouwen, 30 tot 55 jaar oud, tussen 1980 en 2006. De ondervraagden moesten invullen hoe vaak ze 116 voedingsmiddelen aten.

Tijdens het onderzoek kregen 2.210 vrouwen een niet-fatale hartaanval, terwijl 952 andere vrouwen stierven aan hart- en vaatziekten.

Bron van proteïnen en ijzer
"Onze studie toont aan dat rood vlees vervangen in je dieet enorme gezondheidsvoordelen kan hebben" aldus auteur Adam Bernstein.

Voedingsdeskundigen plaatsten daar meteen vraagtekens bij. "Er is een groot verschil tussen vers rood vlees, en bewerkt vlees zoals gehakt en hamburgers. Die zijn veel ongezonder. Vlees is een belangrijke bron van proteïnen en ijzer", aldus Marek Doyle.

Alternatief leven
Maar vegetariërs bewijzen dat het mogelijk is ijzer en proteïnen uit andere voedingsstoffen dan vlees te halen. Het is immers niet de eerste keer dat rood vlees in verband wordt gebracht met gezondheidsrisico's. De vetten in het vlees zouden een deel van de oorzaak zijn. (edp)

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!