Een ding is zeker met wetenschappelijke studies: er is altijd een mate van twijfel, altijd wel iemand die een heersend idee weerlegt. Zo ook over melk. Recente studies legden bijvoorbeeld een link tussen het voorkomen van prostaatkanker en het drinken van melk. Sommige voedingsdeskundigen zouden melk zelfs willen schrappen, en zeggen dat het niet goed is voor de botten. Exact het tegengestelde van wat jarenlang werd aangeraden. Wat is het nu? Is melk goed, of is het slecht?
Ondertussen is er een hele beweging ontstaan die ijvert tégen melk. Volgens de antimelklobby bevat de melk te veel koeienhormonen, die de groei van prostaatkanker en misschien ook eierstokkanker, in de hand werken.
Een Canadese studie vond een dubbel risico bij het drinken van vier glazen melk per dag. Het is niet de eerste keer dat melkconsumptie wordt gelinkt aan ziektes zoals, artritis, acne, astma, hartziekten en zelfs multiple sclerose.
Proteïnen
Twintig jaar geleden al gaf een studie als mogelijke verklaring dat de proteïnen in de melk de productie van insuline verstoort. Insuline stabiliseert het suikergehalte in het bloed. Als de insuline niet meer gemaakt wordt, dan stijgt het risico op diabetes.
Lactose-intolerant
Deze mensen voelen zich gesteund door het feit dat het menselijk spijsverteringsstelsel vroeger niet in staat was melk te verteren. Ondertussen heeft evolutie ervoor gezorgd dat 90 procent van de mensen de lactose uit de melk wél kan verteren. De anderen zijn lactose-intolerant.
Gevaarlijk
De richtlijn dat elke volwassene drie glazen melk per dag zou moeten drinken, vinden ze onverantwoord. "Melk is een complex onderdeel van ons dieet, en we hebben zeker nog niet alle antwoorden. Maar zulke aanbevelingen zouden wel eens meer kwaad dan goed kunnen doen", aldus Walter Willett, hoofd van de dienst voeding aan de Harvard School of Public Health. Willett raadt aan een tot twee glazen melk per dag te drinken, niet meer. "Goed voor de botten? Er is geen studie die dat aantoont."
Nodige voedingsstoffen
Andere voedingsdeskundigen zijn het daar niet mee eens. "Als je geen drie glazen per dag drinkt, dan krijg je niet alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt", aldus Connie Weaver van Purdue University. Ze benadrukt dat melk osteoporose, hartziekten, kanker en andere ziektes net kan tegengaan.
"Er zijn nog altijd meer studies die de positieve effecten van melk aantonen dan de negatieve effecten", benadrukt Bridget Benelam, die 11 studies aanhaalde waarin de positieve link tussen zuivelinname en botdensiteit werd blootgelegd.
"Voor de botten zijn de eerste jaren vooral veel calcium nodig. Daarna hebben we een dieet nodig dat rijk is aan proteïnen, fosfor, kalium en vitamine D. Zuivel is daarbij de beste keuze", aldus voedingsprofessor Robert Heaney.
Het hart
Andere studies tonen dan weer geen link tussen melk en hartziekten, ondanks het aantal verzadigde vetten in melk. Melk zou zelfs de bloeddruk kunnen helpen dalen en het risico op een hartaanval verminderen.
De sterkste negatieve invloeden zijn die op het voorkomen van prostaatkanker, maar, ook dat is niet onomstotelijk bewezen.
Conclusie: drink als volwassene vooral magere melk, en consumeer magere zuivelproducten, en doet dat, zoals alles, met mate. (edp)



