Meer soja, minder lichaamsvet
Personen die regelmatig sojaproducten eten, hebben een gezondere levensstijl dan personen die dat nooit doen. Zo zouden vrouwen een lager lichaamsvetpercentage hebben als ze minstens twee keer per soja gebruiken. Een studie aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB) maakt dat duidelijk.
OnderzoekTijdens het twaalfde voedings- en gezondheidscongres in Brussel werden de resultaten van een nieuwe studie rond de positieve effecten van sojaproducten voorgesteld. De onderzoekers, onder leiding van Professor Clarys, trachtten de onderzoekers het profiel van een sojagebruiker in beeld te brengen. Verschillende gezondheidsgerelateerde parameters zoals gewicht, lengte, middel- en heup- omtrek, lichaamsvet, bloed cholesterol- en glucosegehalte, en ook gedragsfactoren zoals eetgewoontes en fysieke activiteit werden vergeleken bij sojagebruikers en niet-sojagebruikers.
Aan de studie namen in totaal 153 Belgen deel (104 vrouwen en 49 mannen), allen werkzaam aan de Vrije Universiteit Brussel en met een leeftijd van 22 tot 77 jaar. De deelnemers vulden een vragenlijst in waarbij gepeild werd naar hun voedingsgewoonten en fysieke activiteit.
Minder vetUit de resultaten blijkt dat vrouwen die minstens 2 keer per week sojaproducten gebruiken een lager lichaamsvetpercentage, middelomtrek en cholesterolgehalte hebben dan vrouwen die zelden of nooit soja gebruiken.
Meer bewegenBij mannen die minstens 2 keer per week sojaproducten gebruiken, ziet men ten opzichte van niet-sojagebruikers vooral verschillen in gedragsfactoren. De sojagebruikers eten minder vlees, gevogelte en vis en doen meer fysieke activiteit.
Gezonder leven"Soja past perfect in een gezonde levensstijl', besluit Professor Clarys. 'Bij de mannelijke sojagebruikers zien we gezondere eetgewoontes en meer fysieke activiteit en bij de vrouwelijke sojagebruikers zien we betere gezondheidsparameters".