Vis eet je beter met sojasaus en tofu
De manier waarop vis wordt klaargemaakt, bepaalt hoe gezond het is voor je hart. Gefrituurde vis, zoals de Britten die graag eten, is alvast niet de goede manier.
Vis bakken of koken wel, omdat het de gezonde omega-3-vetzuren in stand houdt, en zo het hart beter beschermt. In combinatie met sojasaus en tofu, worden de positieve effecten van vis nog versterkt. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek ma omega-3-consumptie bij 82.000 mannen en 104.000 vrouwen.
Mannen profiterenHet bleek dat mensen tussen 0,8 en 3,3 gram omega-3 opnamen per dag. Vooral in mannen had omega-3 een positief effect. Mannen die er veel van binnen kregen hadden een kwart minder kans om te sterven aan hartproblemen, in vergelijking met mannen die weinig omega-3 opnamen. Voor vrouwen was er ook een positief effect te zien, maar dat was niet statistisch significant.
BereidingVervolgens werd ook de bereidingswijze en consumptie van vis in kaart gebracht. Japanners en Hawaïanen aten het meest vis. "Het lijkt erop dat vis koken of bakken met een zoutarme saus, zoals sojasaus, en tofu het meest voordelen biedt. Gefrituurde, gepekelde of gedroogde vis zijn dan weer slechte keuzes. De bereidingswijze speelt dus een belangrijke rol in je risico op hart- en vaatziekten", zo besluit hoofdonderzoeker Lixin Meng van de universiteit van Hawaii. Gegrilde en rauwe vis (sashimi en sushi) werden niet onderzocht.
Gepekeld niet voor vrouwenDe onderzoekers moeten wel toegeven dat ze de impact van de verschillende bereidingswijzen niet direct hebben vergeleken. Voor vrouwen bleek wel dat gepekelde vis en gedroogde vis een risicofactor waren in het ontwikkelen van hart- en vaatziekten.
Het onderzoek zal worden verder gezet, met een focus op voedingspatronen en bloedstalen die het omega-3-niveau meten. (edp)