"Koffie beter voor kinderen dan fruitsap"

Wil je dit artikel later lezen? bewaar
Door: redactie
10/11/09 - 15u01

De meeste ouders zouden er nog niet over dénken om hun kinderen koffie of thee te geven, maar diëtiste Carrie Ruxton zegt dat dat best mag. "Het is zelfs gezonder dan fruitsap", zegt ze.

Onterecht gedemoniseerd
Ruxton doet haar uitspraken naar aanleiding van haar literatuurstudie over de effecten van cafeïne. Drankjes met cafeïne in worden onterecht afgeschilderd als ongezond, beweert Ruxton. "Vooral thee heeft een goede invloed op de gezondheid."

47 studies
Ruxton analyseerde 47 gepubliceerde studies over cafeïne en kwam tot de conclusie dat 400 mg cafeïne per dag voordelen biedt voor hersenen en hart zonder neveneffecten.

Alert
Koffie, cola, thee en warme chocolademelk zorgen er elk voor dat de alertheid wordt verhoogd, het welzijn verbeterd en het kortetermijngeheugen aangescherpt.

Sterfte
Regelmatig thee drinken verkleint de sterftekans en de kans op een hartaanval. Bovendien verlaagt het ook de cholesterol. "Wie nooit iets drinkt met cafeïne, mist de belangrijke gezondheidseffecten", besluit de diëtiste. (edp)

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!