Jongeren die thuis alcohol mogen drinken, hebben minder kans om zich ladderzat te zuipen als ze uitgaan. Dat blijkt uit een studie van de universiteit van Liverpool, gepubliceerd in de Britse tabloid The Sun. Voor het onderzoek werden 10.000 schoolkinderen tussen de 15 en de 16 jaar ondervraagd.
Twee op vijf ladderzat
Negentig procent van hen had al alcohol geprobeerd. Twee op de vijf jongeren gaven toe zich regelmatig zat te drinken. Interessant waren de kinderen die thuis ook een glaasje mochten meedrinken: zij kunnen beter maat houden en drinken minder vaak en minder op publieke plaatsen.
Anders
Onderzoeker Mark Bellis: ¿Het blijkt dus belangrijk dat jongeren léren drinken en met de effecten van alcohol leren omgaan. We mogen niet blind blijven voor de realiteit: driekwart van de jongeren heelt alcohol geprobeerd als ze 14 zijn, een jaar later is dat al 90 procent. Kinderen drinken immers niet meer of minder naarmate hun ouders het toestaan of verbieden. Ze drinken alleen anders."
Ervaring
"Als ze het leren in een veilige thuisomgeving, kunnen ze ook iets opsteken van de ervaring van hun ouders. Ouders die alcoholgebruik bij hun kinderen verbieden, dwingen hen als het ware om het op café, van vrienden en wie weet veel slechtere rolmodellen te leren¿, voegt hij eraan toe.
Rijopleiding
Eerder gingen ook al stemmen op om dronken rijden op te nemen in de rijopleiding. De theorie is dat jongeren na de test minder geneigd zijn om dronken achter het stuur te kruipen.



