Ga terug naar HLN
Nina
-
  • Aanmelden
  • Mijn bewaarde artikels
  • Welkom
  • Afmelden
  • Mijn bewaarde artikels

  • Lezersservice
  • Digikrant
  • Abonnement
hln
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Sport
  • Showbizz
  • meer hln
    • You
    • Geld
    • Planet
    • Bizar
    • Muziek
    • iHLN
    • Wetenschap
    • Auto
    • Reizen
    • video
    • foto
  • You
  • Kinderen
  • Overgewicht

"Half jaar borstvoeding doet langer leven"

bewaar artikel
  • artikel
  • reacties
Door: Lynn Formesyn
11/07/12 - 12u17  Bron: Daily Mail

Artsen maken zich steeds meer zorgen over de groeiende zwaarlijvigheid bij moeders, die hun overtollige zwangerschapskilo's niet meer weggewerkt krijgen. Uit een studie bij meer dan 740.000 vrouwen blijkt dat zes maanden borstvoeding bescherming biedt tegen overgewicht, tot zelfs dertig jaar na de bevalling. Hierdoor helpt het vroegtijdige sterfte door 'obesitasziekten' voorkomen.

De wetenschappers van de universiteit van Oxford berekenden uit gegevens van meer dan 740.000 vrouwen rond de 57, dat elk half jaar borstvoeding goed is voor een gewichtsverlies van 1 kilo. Hoewel dat misschien een schrale troost lijkt, stellen experten dat het duizenden vroegtijdige sterftes door kanker, hartproblemen en andere obesitasziekten kan helpen voorkomen.

BMI & borstvoeding
Borstvoeding vraagt veel energie en helpt tot 500 kcal per dag te verbranden, vergelijkbaar met een gemiddelde sessie in de fitness. Per half jaar zorgt borstvoeden voor een daling van 1 procent in het BMI.

"Een BMI-reductie van 1 procent mag dan klein lijken, verspreid over een hele bevolking (bijvoorbeeld het Verenigde Koninkrijk) betekent dit ongeveer 10.000 minder vroegtijdige sterfgevallen door ziekten die gekoppeld worden aan zwaarlijvigheid", verklaart professor Dame Valerie Beral.

Voordelen
"We weten al dat borstvoeding voor de meeste baby's de beste keuze is en deze studie ondersteunt de groeiende gedachte dat het ook voordelig is voor de gezondheid van de moeder. Zwangere vrouwen moeten bewustgemaakt worden van deze voordelen om een geïnformeerde keuze te maken over de voeding van hun kind", besluit Beral.

    Lees ook

  • Meer zwangere vrouwen mogen niet bijkomen
  • Fout: zwangere vrouwen stoppen met sporten uit angst voor baby
  • Toekomstmuziek: vaccin tegen obesitas
  • Woedende reacties na uitspraken Miranda Kerr over epidurale verdoving

Wat vind jij van dit nieuws?

  • fascinerend
  • grappig
  • hartverwarmend
  • frustrerend
  • beangstigend
  • deprimerend
  • Reageer
  • bewaar artikel
  • Mail
  • Print
Rapporteer een fout in het artikel aan onze redactie

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!
  • algemene voorwaarden en gedragscode
Aan het laden...

Meer over
  • Overgewicht
  • Ziektes en aandoeningen
  • Borstvoeding
  • Baby
  • Family

gerelateerd nieuws

  • Meer zwangere vrouwen mogen niet bijkomen

  • Fout: zwangere vrouwen stoppen met sporten uit angst voor baby

  • Toekomstmuziek: vaccin tegen obesitas

Meer over
  • Overgewicht
  • Ziektes en aandoeningen
  • Borstvoeding
  • Baby
  • Family
Abonnement Het Laatste Nieuws - promotie 12 + 6 maanden GRATIS Het Laatste Nieuws

HLN SOCIAL

  • Vrienden bekeken
  • Meest populair

    HLN.be

  • RSS (wat is RSS?)
  • HLN.be op Facebook
  • HLN Nieuwsbrief
  • Surf naar m.hln.be
  • Smartphone

     

  • HLN als homepagina
  • HLN in je favorieten
  • Raadpleeg het archief
  • De laatste 48 uur
  • Toevoegen aan Google

     

  • contacteer HLN.be
  • adverteren op HLN.be
  • vacatures
  • partnersites
  • hoe ons bereiken?

    De krant

  • contacteer de krant
  • abonneer je
  • de krant tijdens mijn vakantie
  • info ivm abonnementen
  • iPad

© 2013 De Persgroep Digital - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.

Onze Franstalige nieuwssite www.7sur7.be.
Volg het nieuws op onze zustersite in Nederland www.ad.nl. Jouw Wereld: horoscoop, afslankservice, dating

acap enabled
  • Mediargus
  • reprocopy
  • Disclaimer CIM Internet