Zwangere vrouwen mogen elke dag blijven genieten van een klein glas wijn, want uit recent onderzoek is gebleken dat dit hun kind op latere leeftijd niet schaadt.
Een overmatige consumptie van alcohol tijdens de zwangerschap schaadt baby's en dit kan tot tal van gezondheidsproblemen als gedragsstoornissen, een lager IQ en misvormingen leiden. Deense onderzoekers ontdekten nu dat zwangere vrouwen die tot drie keer meer opnemen dan de aanbevolen hoeveelheid wijn hun kind geen schade berokkenen. Ze volgden 1.628 vrouwen en hun nageslacht vanaf de zwangerschap tot hun kinderen vijf jaar werden. Daaruit blijkt dat de wekelijkse consumptie van acht kleine alcoholische drankjes tijdens de zwangerschap later geen effect heeft op het IQ van de kinderen op vijf jaar, ook trof dit hun aandachtsvermogen, zelfcontrole en organisatievermogen niet.
Geruststelling
Enkel kinderen van moeders die negen of meer drankjes per week opnamen, kregen later met aandachtsproblemen te maken. Veel vrouwen drinken in de eerste weken van de zwangerschap omdat ze niet niet beseffen dat ze zwanger zijn. Daarom raden experts vrouwen aan alcohol helemaal te vermijden tijdens de zwangerschap of heel weinig op te nemen. De richtlijnen zijn niet meer dan twee eenheden per week, wat overeenkomt met één glas wijn. De Deense professor Ulrik Schiøler Kesmodel: "We moedigen toekomstige mama's niet aan te drinken, maar we proberen dames die in de eerste weken hebben gedronken gerust te stellen."
Volgens gynaecoloog Patrick O'Brien betekenen deze resultaten niet dat je zomaar mag drinken tijdens de zwangerschap. De eerste weken blijf je beter van alcohol af, vanaf 12 weken zwangerschap mag je een of twee keer per week een tot twee eenheden opnemen.
Eerdere studies
Twee jaar geleden bleek uit Brits onderzoek dat kinderen van vrouwen die wekelijks tot twee eenheden consumeren minder kans hebben om op vijfjarige leeftijd gedragsproblemen te vertonen in vergelijking met kinderen van mama's die geen druppel alcohol aanraakten tijdens de zwangerschap.




Door: