Al sinds de jaren vijftig weten we dat een mediterraan dieet, vol groenten, vis en olijfolie, je gezondheid verbetert. Het houdt je slank en beschermt tegen hart- en vaatziekten. Toch blijkt uit een Europese studie dat de dikste kinderen in Europa net in de zuidelijke landen leven. Italië staat op kop met 40 procent overgewicht bij 2 tot 10-jarigen, gevolgd door Griekenland, Cyprus en Spanje.
De wetenschappers van het Duitse instituut voor Epidemiologie en Preventieonderzoek van de Universiteit in Bremen schrijven de oprukkende vetzucht in de zuidelijke landen toe aan verandering van het eetpatroon.
Exit Mediterraan dieet?
Er wordt minder fruit en groenten gegeten, terwijl de consumptie van chips en frisdranken sterk is toegenomen. Wat ook niet helpt in Italië zijn de nationale gerechten als pizza, pasta en ijs, die juist onder kinderen populair zijn. Ook te weinig slaap is een dikmaker in Italië. Italiaanse kinderen slapen minder dan hun Europese leeftijdgenoten. Lagereschoolkinderen die minder dan 9 uur per nacht slapen zijn twee keer zo vatbaar voor overgewicht als kinderen die 11 uur slapen, stelden de onderzoekers vast.
Het mediterraan dieet doet inmiddels goede zaken in de noordelijke landen van Europa. Zo eten Zweedse kinderen bijvoorbeeld vandaag zelfs mediterraner dan hun leeftijdgenoten in de landen rond de Middellandse Zee.




Door: