Ga terug naar HLN
Nina
-
  • Aanmelden
  • Mijn bewaarde artikels
  • Welkom
  • Afmelden
  • Mijn bewaarde artikels

  • Lezersservice
  • Digikrant
  • Abonnement
hln
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Sport
  • Showbizz
  • meer hln
    • You
    • Geld
    • Planet
    • Bizar
    • Muziek
    • iHLN
    • Wetenschap
    • Auto
    • Reizen
    • video
    • foto
  • You
  • Kinderen
  • Borstvoeding

Cafeïne in borstvoeding houdt baby's niet wakker

bewaar artikel
  • artikel
  • reacties
Door: Lien Buyck
3/04/12 - 16u04  Bron: Pediatrics
© Thinkstock.

Mama zijn Enkele weken geleden werden borstvoedende mama's afgeraden om (veel) koffie te drinken. Dat zou namelijk ook gevolgen hebben voor de nachtrust van hun baby. Uit een nieuw onderzoek blijkt echter net het tegenovergestelde: cafeïne heeft geen invloed op het slaapgedrag van je kind.

De gegevens komen uit een studie van de Braziliaanse University of Pelotas. In die stad ondervroegen studieleidster Iná S. Santos en haar team alle vrouwen die in 2004 bevielen. Dat gebeurde twee keer: vlak na de bevalling en drie maanden later. In totaal werden 4.231 baby's geboren in Pelotas.

Cafeïne & slaap
De onderzoekers brachten eerst het cafeïnegebruik van de mama's in kaart. Afgezien van één proefpersoon, bleken ze allemaal op één of andere manier cafeïne op te nemen. Bijna 20 procent was tijdens de zwangerschap zelfs een zware gebruiker, met meer dan 300 milligram per dag. 14,3 procent consumeerde ook nog zoveel cafeïne na drie maanden.

Daarna werd bij een subgroep van 885 kinderen gedurende 15 dagen het slaappatroon bestudeerd. Daarbij ging de aandacht vooral uit naar het aantal keer dat de baby onrustig was, waardoor zijn of haar ouders wakker werden. 13,8 procent van de kinderen werd meer dan drie keer per nacht wakker.

Verband
Uiteraard werden daarna de twee factoren - cafeïnegebruik en aantal wakkere periodes - met elkaar in verband gebracht. Baby's van zware cafeïnegebruikers, die bovendien borstvoeding kregen, leken op het eerste gezicht het vaakst wakker te worden. Het verschil met de andere kinderen bleek echter niet significant te zijn. Dat wil zeggen dat de resultaten ook toevallig kunnen zijn.

"Daardoor moeten we besluiten dat cafeïneconsumptie tijdens de zwangerschap en bij borstvoedende mama's geen invloed heeft op het slaappatroon van baby's van drie maanden oud", luidt de conclusie van de onderzoekers.

Toch is het volgens vele experten beter om je cafeïnegebruik te beperken, zeker als je merkt dat je kind vaak rusteloos is.

    Lees ook

  • Borstvoedende mama's gewaarschuwd: let op met koffie!
  • "6 maanden borstvoeding? Dat is niet realistisch"
  • Alicia Silverstone promoot 'mond-op-mond voeding' met de baby

Wat vind jij van dit nieuws?

  • fascinerend
  • grappig
  • hartverwarmend
  • frustrerend
  • beangstigend
  • deprimerend
  • Reageer
  • bewaar artikel
  • Mail
  • Print
Rapporteer een fout in het artikel aan onze redactie

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!
  • algemene voorwaarden en gedragscode
Aan het laden...

Meer over
  • Borstvoeding
  • Koffie
  • Mama zijn
  • Cafeïne
  • Family
  • Baby
  • Opvoeding in Nederland

gerelateerd nieuws

  • Borstvoedende mama's gewaarschuwd: let op met koffie!

  • "6 maanden borstvoeding? Dat is niet realistisch"

  • Alicia Silverstone promoot 'mond-op-mond voeding' met de baby

Meer over
  • Borstvoeding
  • Koffie
  • Mama zijn
  • Cafeïne
  • Family
  • Baby
  • Opvoeding in Nederland
Abonnement Het Laatste Nieuws - promotie 12 + 6 maanden GRATIS Het Laatste Nieuws

HLN SOCIAL

  • Vrienden bekeken
  • Meest populair

    HLN.be

  • RSS (wat is RSS?)
  • HLN.be op Facebook
  • HLN Nieuwsbrief
  • Surf naar m.hln.be
  • Smartphone

     

  • HLN als homepagina
  • HLN in je favorieten
  • Raadpleeg het archief
  • De laatste 48 uur
  • Toevoegen aan Google

     

  • contacteer HLN.be
  • adverteren op HLN.be
  • vacatures
  • partnersites
  • hoe ons bereiken?

    De krant

  • contacteer de krant
  • abonneer je
  • de krant tijdens mijn vakantie
  • info ivm abonnementen
  • iPad

© 2013 De Persgroep Digital - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.

Onze Franstalige nieuwssite www.7sur7.be.
Volg het nieuws op onze zustersite in Nederland www.ad.nl. Jouw Wereld: horoscoop, afslankservice, dating

acap enabled
  • Mediargus
  • reprocopy
  • Disclaimer CIM Internet