Ga terug naar HLN
Nina
-
  • Aanmelden
  • Mijn bewaarde artikels
  • Welkom
  • Afmelden
  • Mijn bewaarde artikels

  • Lezersservice
  • Digikrant
  • Abonnement
hln
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Sport
  • Showbizz
  • meer hln
    • You
    • Geld
    • Planet
    • Bizar
    • Muziek
    • iHLN
    • Wetenschap
    • Auto
    • Reizen
    • video
    • foto
  • You
  • Kinderen
  • Zwangerschap: Do's & Don'ts

"Twee kopjes thee per dag verhogen kans op zwangerschap"

bewaar artikel
  • artikel
  • reacties
Bewerkt door: Lien Buyck
29/03/12 - 14u36  Bron: AD.nl
© Thinkstock.

Kinderwens Per dag twee kopjes thee drinken, kan de kans op een zwangerschap verhogen. Bruisende drankjes daarentegen moet je vermijden als je zwanger wil raken. Dat blijkt uit een onderzoek bij 3.600 Deense vrouwen, uitgevoerd door wetenschappers van de universiteit van Boston.

Zij stelden vast dat theedrinkende vrouwen 27 procent meer kans hebben om zwanger te worden dan vrouwen die dat niet doen. Koolzuurhoudende drankjes verkleinen echter je kans op een zwangerschap met 20 procent. Bij vrouwen die vooral koffie drinken, werd er dan weer geen enkel effect vastgesteld.

Thee
Voor het onderzoek werden de Deense proefpersonen een jaar lang gevolgd. De vrouwen, die gemiddeld 28 jaar waren, vormden de grootste groep ooit die onderzocht werd om een verband tussen cafeïnegebruik en zwangerschap in kaart te brengen.

"We weten niet hoe ze hun thee dronken en of ze melk of citroen toevoegden, maar ze hadden stuk voor stuk een grotere kans op een zwangerschap dan vrouwen die geen thee dronken", stelt auteur professor Elizabeth Hatch.

Geen wondermiddel
Of de zeer gezonde groene thee een nog hogere kans brengt dan andere soorten, is ook niet bekend. In Japan en omgeving wordt deze theesoort namelijk al beschouwd als een belangrijk middel om de kans op zwangerschap te vergroten.

Elizabeth Hatch voegt eraan toe: "Ik denk dat het drinken van twee of drie kopjes thee per dag goed is voor iedereen die in verwachting wil raken. Maar zeggen dat thee een wondermiddel is, dat is niet realistisch. Er kunnen ook andere factoren meespelen."

Zo bleek bijvoorbeeld dat de theedrinkers vooral oudere vrouwen waren. "Misschien is er een ander aspect van hun dieet of levensstijl die een invloed heeft", zegt Hatch.

Met mate
Maar het is niet onmogelijk dat thee echt een rol speelt. Volgens Maha Ragunath, consultant in de reproductieve geneeskunde aan de Care Fertility Centre in Nottingham, bevat thee veel antioxidanten. "Die zijn erg goed voor de mannelijke en vrouwelijke vruchtbaarheid. Maar ik denk niet dat vrouwen die graag een baby willen, ineens veel thee moeten gaan drinken. Alles met mate."

Laurence Shaw van de Brug Fertility Centre in Londen gelooft er dan weer niet in. "Alle vrouwen die ouder zijn dan 35 jaar en zwanger proberen te raken, moeten het juiste advies. Tien kopjes thee per dag zijn gewoon niet de juiste manier."

    Lees ook

  • Ivf-doorbraak brengt 25 procent meer kans op zwangerschap
  • Sport en eet jezelf zwanger
  • Goed nieuws voor fans van zwarte thee

Wat vind jij van dit nieuws?

  • fascinerend
  • grappig
  • hartverwarmend
  • frustrerend
  • beangstigend
  • deprimerend
  • Reageer
  • bewaar artikel
  • Mail
  • Print
Rapporteer een fout in het artikel aan onze redactie

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!
  • algemene voorwaarden en gedragscode
Aan het laden...

Meer over
  • Zwangerschap: Do's & Don'ts
  • Zwanger
  • Thee
  • Kinderwens

gerelateerd nieuws

  • Ivf-doorbraak brengt 25 procent meer kans op zwangerschap

  • Sport en eet jezelf zwanger

  • Goed nieuws voor fans van zwarte thee

Meer over
  • Zwangerschap: Do's & Don'ts
  • Zwanger
  • Thee
  • Kinderwens
Abonnement Het Laatste Nieuws - promotie 12 + 6 maanden GRATIS Het Laatste Nieuws

HLN SOCIAL

  • Vrienden bekeken
  • Meest populair

    HLN.be

  • RSS (wat is RSS?)
  • HLN.be op Facebook
  • HLN Nieuwsbrief
  • Surf naar m.hln.be
  • Smartphone

     

  • HLN als homepagina
  • HLN in je favorieten
  • Raadpleeg het archief
  • De laatste 48 uur
  • Toevoegen aan Google

     

  • contacteer HLN.be
  • adverteren op HLN.be
  • vacatures
  • partnersites
  • hoe ons bereiken?

    De krant

  • contacteer de krant
  • abonneer je
  • de krant tijdens mijn vakantie
  • info ivm abonnementen
  • iPad

© 2013 De Persgroep Digital - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.

Onze Franstalige nieuwssite www.7sur7.be.
Volg het nieuws op onze zustersite in Nederland www.ad.nl. Jouw Wereld: horoscoop, afslankservice, dating

acap enabled
  • Mediargus
  • reprocopy
  • Disclaimer CIM Internet