Een tip voor ouders die hun kroost voor later overgewicht willen behoeden: uit een studie in het British Medical Journal moet blijken dat baby's en peuters die zelfstandig met de vingers eten meer geneigd zijn om later gezondere voedingspatronen aan te houden dan hun leeftijdsgenoten die met de spreekwoordelijke paplepel gevoed werden.
De vorsers stelden vast dat baby's en peuters die met de vingers aten een voorkeur kregen voor brood en pasta.
Het onderzoek van de universiteit van Nottingham is beperkt in omvang. De studie is gebaseerd op de eetgewoonten van 155 kinderen van 20 maanden tot 6,5 jaar oud, en steunt op een vragenlijst die de ouders moesten invullen.
92 kindjes stopten zelf met hun vingers kleine stukjes vaste voeding in de mond. De overige 63 baby's werden gevoed volgens de traditionele methode: van het eten wordt een papje gemaakt dat met de lepel wordt toegediend.
Vingers leiden naar brood
De vorsers stelden vast dat baby's die met de vingers aten een voorkeur kregen voor brood en pasta. De andere kinderen neigden eerder naar gesuikerde producten, hoewel zij ook heel vaak koolhydraten, eiwitten, groenen en fruit te eten kregen.
De vorsers menen dat het aanbrengen van koolhydraten in vaste vorm bij de kinderen meer aandacht wekt voor de textuur van voeding, wat verloren gaat bij puree. Ook zijn pasta en brood eenvoudigweg makkelijker te kauwen dan andere voedingsmiddelen, zoals vlees.
Met lepel acht op tien zwaarlijvig
Overigens bleek dat in de groep die gevoed werden met een lepel acht kinderen zwaarlijvig waren. Onder de kinderen die zelfstandig aten was slechts eentje zwaarlijvig. Dat verschil kan volgens de onderzoekers niet uitgelegd worden door het geboortegewicht, het gewicht van de ouders of sociaaleconomische factoren.
"Onze studie suggereert dat zelfstandig eten een positieve impact heeft op de voorkeur van kinderen voor gezonde voeding. Dat heeft gevolgen voor de strijd tegen de toename van zwaarlijvigheid in onze hedendaagse samenleving", besluiten de vorsers. (afp/dea)



