Ga terug naar HLN
Nina
-
  • Aanmelden
  • Mijn bewaarde artikels
  • Welkom
  • Afmelden
  • Mijn bewaarde artikels

  • Lezersservice
  • Digikrant
  • Abonnement
hln
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Sport
  • Showbizz
  • meer hln
    • You
    • Geld
    • Planet
    • Bizar
    • Muziek
    • iHLN
    • Wetenschap
    • Auto
    • Reizen
    • video
    • foto
  • You
  • Kinderen
  • Baby

Voorkom astma: eet vis als baby

bewaar artikel
  • artikel
  • reacties
Door: redactie
24/11/11 - 10u55

Astma is een ziekte die steeds meer mensen treft, maar recent onderzoek ontdekte een nieuw wapen in de strijd tegen de ademhalingsproblemen. Door jonge baby's zalm en kabeljauw te doen eten, hebben ze namelijk de helft minder kans op een piepende ademhaling in het latere leven.

De resultaten komen uit een onderzoek bij 4.171 willekeurige families door Zweede universiteit van Gotenburg. De voedingsgewoonten en gezondheid van elk kind werden opgemeten na 6 maanden, 1 jaar en 4,5 jaar.

Astma
Bij de laatste check-up had één op de vijf kinderen minstens een tijdje last gehad van een piepende ademhaling. Bij één op twintig was dat zelfs een terugkerend fenomeen. Meer dan de helft van de kinderen van die laatste groep bleken uiteindelijk astma te hebben.

Vis
Baby's die echter vis aten voor ze 9 maanden oud waren, bleken maar half zoveel kans te hebben op een piepende ademhaling. Meestal kregen zij zalm, een soort platvis of een witte vis, zoals kabeljauw.

Studieleidster dr. Emma Goksor: "Een piepende ademhaling is een veelvoorkomend probleem bij kleuters. Wij wilden dan ook wel eens weten of er bepaalde factoren zijn die het risico kunnen verkleinen. En dat bleek het eten van vis te zijn. We hopen dat onze bevindingen ouders zullen aansporen om de eetgewoonten van hun kinderen aan te passen."

Visolie
In een eerdere studie van een Zweeds onderzoeksteam bleek ook al dat baby's van wie de moeder visolie at tijdens de zwangerschap, 16 procent minder kans hadden op eczeem en 13 procent minder kans op voedselallergieën. (lbs)

    Lees ook

  • Vette vis is goed voor je gezondheid (en die van je baby)
  • Thuisbevalling verkleint kans op astma
  • Wil je dat je kind piloot wordt? Beval dan in maart
  • Reageer
  • bewaar artikel
  • Mail
  • Print
Rapporteer een fout in het artikel aan onze redactie

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!
  • algemene voorwaarden en gedragscode
Aan het laden...

Meer over
  • Baby
  • Vlees en vis
  • Ziektes en aandoeningen
  • Je kinderen
  • Astma
  • Gezondheid

gerelateerd nieuws

  • Vette vis is goed voor je gezondheid (en die van je baby)

  • Thuisbevalling verkleint kans op astma

  • Wil je dat je kind piloot wordt? Beval dan in maart

Meer over
  • Baby
  • Vlees en vis
  • Ziektes en aandoeningen
  • Je kinderen
  • Astma
  • Gezondheid
Abonnement Het Laatste Nieuws - promotie 12 + 6 maanden GRATIS Het Laatste Nieuws

HLN SOCIAL

  • Vrienden bekeken
  • Meest populair

    HLN.be

  • RSS (wat is RSS?)
  • HLN.be op Facebook
  • HLN Nieuwsbrief
  • Surf naar m.hln.be
  • Smartphone

     

  • HLN als homepagina
  • HLN in je favorieten
  • Raadpleeg het archief
  • De laatste 48 uur
  • Toevoegen aan Google

     

  • contacteer HLN.be
  • adverteren op HLN.be
  • vacatures
  • partnersites
  • hoe ons bereiken?

    De krant

  • contacteer de krant
  • abonneer je
  • de krant tijdens mijn vakantie
  • info ivm abonnementen
  • iPad

© 2013 De Persgroep Digital - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.

Onze Franstalige nieuwssite www.7sur7.be.
Volg het nieuws op onze zustersite in Nederland www.ad.nl. Jouw Wereld: horoscoop, afslankservice, dating

acap enabled
  • Mediargus
  • reprocopy
  • Disclaimer CIM Internet