Dat alcohol en zwangerschap geen goede combinatie is, weten we al langer. Uit een recent Iers onderzoek blijkt nu dat zelfs 1 glaasje alcohol per week al schadelijk kan zijn voor je baby.
Vrouwen die tijdens de zwangerschap drinken, hebben drie keer zo veel kans op een te vroeg geboren baby. Wie dagelijks drinkt, verhoogt het risico op een baby met ondergewicht met 50 procent.
Tijdens de studie werden meer dan 60.000 mama's aan een vragenvuur onderworpen. 8 op de 10 gaf aan de onderzoekers toe dat ze wel eens een glaasje alcohol dronken tijdens hun zwangerschap.
Ondergewicht
Hevige drinkers die minstens 3 glazen alcohol per dag dronken (of dagelijks één groot glas wijn) vormden de grootste risicogroep: zij hadden 3 keer zo veel kans op een te vroeggeboorte. Bovendien liepen hun baby's ook een groter risico om met ondergewicht geboren te worden.
Alcohol in de baarmoeder kan FAS (Foetaal Alcohol Syndroom) in de hand werken. FAS zorgt onder andere voor gezichtsmisvormingen, groeiachterstand, leermoeilijkheden en hyperactiviteit.
Zowel baby's van hevige drinkers als het nageslacht van vrouwen die af en toe een glaasje drinken, maken kans om met één van deze afwijkingen geboren te worden.
Het Nationaal Gezondheidsinstituut in Ierland raadt alcohol ten strengste af in de eerste drie maanden van de zwangerschap. (kgm)



