"Alcoholverbod voor zwangere vrouwen is seksistisch"

bewaar artikel
Door: redactie
30/04/09 - 13u21

De link tussen alcoholgebruik tijdens de zwangerschap en schade bij de foetus is volgens de Britse expert Colin Gavaghan nooit duidelijk wetenschappelijk bewezen. Hij vindt het zelfs seksistisch om zwangere vrouwen een alcoholverbod op te leggen.

Geen duidelijke link
"De link tussen een gematigd gebruik van alcohol tijdens de zwangerschap en de schadelijke effecten voor het kind is lang nog niet duidelijk. Artsen adviseren niet te drinken tijdens de zwangerschap, maar ze doen dit enkel omdat ze gewoon niet zeker zijn. Maar de keuze om te drinken of niet is nog altijd aan de patiënt."

Niet genoeg bewijs
De Britse overheid raadt sinds 2007 aan niet te drinken tijdens de zwangerschap. Maar een jaar later veranderde het nationale gezondheidsinstituut haar advies omat er niet genoeg bewijs was, ze lieten vrouwen toe één tot twee glazen per week drinken. Uit onderzoek bleek zelfs dat vrouwen die gematigd dronken tijdens de zwangerschap kinderen met minder ontwikkelings- en gedragsproblemen hadden dan degenen die geen druppel alcohol dronken.

Onethisch
"Gezondheidsorganisaties vrezen dat als ze alcoholgebruik tijdens de zwangerschap niet verbieden dat zwangere vrouwen dit als een groen licht gaan zien om hevig te drinken. Maar ze beseffen niet dat dit het omgekeerde effect kan hebben. Nu overdrijven ze bepaalde studies die wetenschappelijk gezien verwaarloosbaar zijn, daardoor zal hun advies op lange termijnminder autoriteit hebben. Zwangere vrouwen geheelonthouding aanraden uit angst dat ze een advies verkeerd zullen interpreteren is seksistisch. Een schuldgevoel aanpraten bij een onschuldige activiteit als alcohol drinken tijdens de zwangerschap is ethisch niet correct", besluit Colin Gavaghan. (ep)

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!