Zwangere vrouwen moeten ook koffie mijden

bewaar artikel
Door: redactie
2/11/08 - 12u15

Zwangere vrouwen mijden best koffie en andere producten met cafeïne als ze geen kinderen met onderwicht ter wereld willen brengen. Dat meldt de Sunday Times.

Dagelijks twee koppen

Het Britse Agentschap voor Voedselveiligheid zal daartoe nieuwe richtlijnen uitvaardigen waarin staat dat een vrouw in verwachting best niet meer dan twee koppen koffie per dag drinkt.
Dat advies volgt op onderzoek aan de universiteiten van Leeds en Leicester, waar 2.500 zwangere vrouwen werden onderzocht en de resultaten werden vergeleken met het gewicht van de baby en de BMI van de moeder.

Eerdere waarschuwingen
De resultaten, die deze week worden gepubliceerd in het British Medical Journal, geven aan dat "de nadelige gevolgen op het gewicht van de baby al optreden bij een iets lagere hoeveelheid cafeïne dan tot dusver werd aangenomen". Daarnaast werden door deze studie eerdere waarschuwingen bevestigd dat veel koffie tijdens die negen maanden de kans op een miskraam vergroot. Volgens de nieuwe aanbeveling zou een zwangere vrouw haar dagelijkse cafeïnegebruik best beperken tot 200 mg, wat ook gelijkstaat met vier koppen thee, drie energiedrankjes of vijf repen chocolade.

Geen koffie
Pat O'Brien, de woordvoerder van de Royal College of Obstetricians, ging nog een stap verder en adviseerde aanstaande moeders om tijdens de eerste 12 weken van de zwangerschap de koffie helemaal af te zweren, omdat dit "een zeer kwetsbare periode is voor de baby, een periode ook waarin zich de meeste miskramen voordoen". (belga/ep)

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!