Lightdranken schaden ongeboren baby

  Toekomstige moeders die dagelijks frisdranken met kunstmatige zoetstoffen drinken lopen meer risico op een vroegtijdige bevalling.

Een blikje
Onderzoek bij 60.000 vrouwen gefinancierd door de EU toonde een verband aan tussen de hoeveelheid geconsumeerde lightdranken en een vroegtijdige geboorte. Toekomstige mama's die hier dagelijks een blikje van drinken, hebben 38 procent meer kans om voor 37 weken zwangerschap te bevallen. Bij degenen die meer dan vier blikjes per dag drinken, stijgt het risico met 78 procent. Deze link bestaat niet bij suikerhoudende drankjes.

Methanol
De onderzoekers denken dat methanol, een stof die in sommige van deze kunstmatige zoetstoffen zit, een rol speelt in het vervroegen van de geboorte. Deze stof is een gekende toxine, die zich kan omzetten tot formisch zuur in het lichaam. Het kan ook leiden tot de vorming van formaldehyde, een chemische stof die gebruikt wordt om dode lichamen te bewaren.

Gezonder
Veel toekomstige moeders schakelen over op kunstmatige zoetmakers omdat ze geloven dat dit gezonder is. Nu blijkt echter dat kunstmatige zoetstoffen als aspartaam risico's inhouden voor het ongeboren kind. Verschillende Britse gezondheidsexperts adviseren nu toekomstige moeders deze chemische stoffen in voeding te vermijden. (ep)
11/07/10 22u43
mailIcon print | Meer bookmarks |

Jouw mening telt!

Deel jouw mening met meer dan 400.000 HLN-bezoekers

 
Aan het laden ...
Aan het laden ...

© - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.

Onze Franstalige nieuwssite www.7sur7.be.
Volg het nieuws op onze zustersite in Nederland www.ad.nl. Jouw Wereld: horoscoop, afslanservice, dating


acap enabled
Mediargus
reprocopy
Metriweb