Aanstaande moeders hoeven zich niet schuldig te voelen als ze minstens drie keer per week een stukje chocolade eten, integendeel zelfs. Het bruine goud zou de kans op een vroeggeboorte halveren. Hoe? Doordat chocolade de kans op pre-eclampsie of zwangerschapsvergiftiging vermindert.
Pre-eclampsie is een combinatie van hoge bloeddruk en eiwitverlies tijdens de zwangerschap die bloedklonters, leverschade en nierfalen kan veroorzaken Drie tot vijf procent van de vrouwen die voor het eerst zwanger zijn wordt erdoor getroffen.
Na een onderzoek door de universiteit van Yale bij 2.500 vrouwen blijkt nu dat een simpele aanpassing in eetgewoonten de kans op pre-eclampsie danig kan verminderen. Meer chocolade eten vermindert de kans aanzienlijk, chocolade drinken deed dat echter niet. Vermoed wordt dat theobromine, de bittere smaakstof in chocolade, de bloeddruk op peil houdt doordat het de aders doet uitzetten.
Eén kanttekening bij het onderzoek: de resultaten zouden vertekend kunnen zijn door het feit dat vrouwen zich moesten herinneren wat ze gegeten hadden tijdens de zwangerschap. Welk soort chocolade effect heeft, is ook niet duidelijk, net zomin als welke hoeveelheid geschikt is. Niet alle chocolade bevat evenveel goede stoffen, witte chocolade bijvoorbeeld bevat meer suikers en is op gezondheidsvlak minder aan te raden.
Chocolade wordt al langer in verband gebracht met een boel positieve effecten, zoals een effectief middel tegen troost, een betere overlevingskans na een hartaanval, een halt voor darmkanker en tumorgroei.
Het onderzoek van de universiteit van Yale werd gepubliceerd in het vakblad 'The journal Annals of Epidemiology'. (edp)



