Mediterraan dieet voorkomt depressie

Wil je dit artikel later lezen? bewaar
Door: redactie
6/10/09 - 14u58

Een dieet rijk aan fruit, groenten, olijfolie, vis en granen vermindert je kans op een depressie met een derde. Dat blijkt uit een Spaans onderzoek.

Hart- en vaatziekten
De onderzoekers bestudeerden de eetgewoonten van proefpersonen gedurende vijf jaar. Zo ontdekten ze dat mensen die zich aan het traditionele mediterraan dieet houden 30 procent minder kans hebben op een depressie. Eerder bleek al uit onderzoek dat deze eetgewoonten het risico op hartziekten en kanker verminderen. Een mediterraan eetpatroon bestaat uit veel mono-onverzadigde vetten, voornamelijk afkomstig van olijfolie, veel groenten en fruit, granen en vis. Het bevat weinig zuivelproducten, alcohol en rood vlees.

Grote last
De onderzoekers hielden ook rekening met andere factoren die de kans op een depressie verhogen als burgerlijke status, persoonlijkheidstrekken als competitiviteit en levensstijl. Maar zelfs dan bleek dat dit dieet goed is voor je mentale gezondheid.  "30 procent is een grote vermindering van het risico. Aangezien een depressie een grote last betekent voor patiënten, is dit een heel belangrijk resultaat", aldus professor Miguel Martinez-Gonzalez. (ep)

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!