2 blikjes frisdrank per dag beschadigt de lever

bewaar artikel
Door: redactie
12/08/09 - 13u22

Twee blikjes frisdrank of twee glazen fruitsap per dag volstaan om langdurige schade toe te brengen aan de lever, het hart en het risico op diabetes te verhogen. Een liter frisdrank per dag leidt zeker tot een vettere lever. In het ergste geval kan dit leiden tot leverfalen en een levertransplantatie.

Dit nieuwe Israëlische onderzoek bewijst dus dat de lever niet enkel beschadigd raakt door te veel alcohol. Ook veel suiker, en vooral te veel fructose, kan leiden tot een vette lever.

Vrijwilligers
De Israëlische wetenschappers vergeleken twee groepen vrijwilligers, van wie niemand een risico had op een vette lever. Aan het eind van de studie bleek 80 procent van wie elke dag twee blikjes frisdrank dronk een vettere lever te hebben, tegenover 17 procent in de controlegroep, die geen frisdrank mocht drinken.

Fructose
De reden is dat fructose, een soort suiker, rechtstreeks wordt geabsorbeerd in de lever waar het direct wordt omgezet in vet. Onderzoeksleider Nimer Assy raadt aan dat ouders de frisdrankconsumptie van hun ouders inperken.

Water
"Een drankje per dag volstaat. Voor de rest moeten de kinderen water drinken." In plaats van fruitsap te drinken adviseert Assy het fruit zelf op te eten. "Dan krijg je naast de vitamines en mineralen ook de vezels binnen. Die vezels voorkomen dat fructose wordt opgenomen door de lever."

Light-drankjes
Calorie-arme drankjes zijn niet zomaar een goede vervanging, en bevatten ook een zeker risico. "Aspartaam en caramellen zijn niet veel beter voor de lever. Bovendien kunnen beide stoffen de insulineresistentie verhogen, wat dan weer tot een vette lever kan leiden."

Een vette lever kan ook het gevolg zijn van overgewicht, diabetes en alcholmisbruik. (edp)

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!