Minder kanker bij vegetariërs

bewaar artikel
Door: redactie
2/07/09 - 09u24

Wie nooit vlees of vis op zijn bord krijgt, heeft 12 procent minder kans om kanker te krijgen dan wie geregeld vlees eet. Het risico op leukemie en maag- en blaaskanker verkleint zelfs met bijna 50 procent. Dat meldt de krant Het Laatste Nieuws. Voor prostaat- en borstkanker waren er nauwelijks verschillen tussen de verschillende eettypes. "Wat je eet, beïnvloedt zeker de kans op het krijgen van kanker", zeggen de onderzoekers stellig.

Britse onderzoekers volgden twaalf jaar lang 61.000 personen tussen 20 en 89 jaar. De helft waren vegetariërs, de andere helft vleeseters. Tijdens het onderzoek kregen 3.350 mensen kanker. Er werden gemiddeld twaalf procent meer vleeseters dan vegetariërs getroffen. Op basis van statistieken berekenden de onderzoekers zo dat een vleesloos dieet in Groot-Brittannië meer dan twee miljoen mensen kan redden. (gb)

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!