Groenten en fruit remmen blindheid bij ouderen af

bewaar artikel
Door: redactie
21/06/09 - 14u07

Ons gezichtsvermogen neemt af naarmate we ouder worden, maar groenten en fruit kunnen dat proces afremmen. Noord-Ierse en Ierse wetenschappers stellen in de Sunday Telegraph dat groenten en fruit veel antioxidanten bevatten voorkomen dat een eerste fase van de kwaal overgaat in een veel ernstiger vorm van blindheid.

Vaag en flou
Volgens de onderzoekers kan het toevoegen van voedingssupplementen ervoor zorgen dat de ongeneeslijke, door ouderdom en slijtage veroorzaakte 'maculaire regeneratie' (AMD), waarbij door het verdwijnen van de maculaire pigmenten het gezichtsvermogen eerst wat vaag en 'flou' wordt, trager gaat verlopen. Daardoor kan de laatste fase, waarbij de patiƫnt bijna niets meer kan zien, worden uitgesteld.

Proeven
Onder leiding van professor Usha Chakravarthy van het Centrum voor Visie en Vaculaire Wetenschappen van de Queens-universiteit in Belfast, onderzocht een groep vorsers zo'n 400 mensen die gemiddeld 77 jaar oud waren. Tijdens klinische tests gingen ze na of de rijke antioxidanten zoals die onder meer worden aangetroffen in fruit en groenten, konden voorkomen dat een beginnende AMD zich ontwikkelt tot de gevaarlijke laatste fase.

En dat was het geval, zoals bleek uit de verschillen tussen de proefkonijnen die voedingssupplementen met antioxidanten hadden gekregen en bij wie de toename van AMD duidelijk vertraagde, en degenen die placebo's kregen toegediend en bij wie er geen verandering was in het slijtageproces. De professor voegde er wel aan toe dat verder onderzoek nodig zal zijn. (belga/gb)

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!