Steeds meer peuters te mager door dieet ouders

bewaar artikel
Door: redactie
10/02/09 - 15u47

Te magere peuters zijn tegenwoordig een bron van zorgen voor Nederlandse artsen. Ouders die bang zijn voor overgewicht, onthouden hun kinderen soms belangrijke voedingsstoffen. Dat blijkt uit Nederlands onderzoek.

Lightproducten
Ouders zorgen ervoor dat hun kinderen te weinig onverzadigde vetten opnemen. Peuters hebben deze nodig om te groeien en weerstand op te bouwen. Dieet- en lightproducten bevatten te weinig van deze vetten. "De kinderen eten wat de pot schaft en krijgen vaak net als hun ouders vetarme producten te eten of halvarine in plaats van margarine op hun boterhammen. Of ouders smeren de boterham gewoon niet" aldus de Nederlandse artsen.

Vloeibaar vet
Ook de Nederlandse diëtiste Renée Nijtmans krijgt regelmatig te maken met peuters die door het dieet van hun ouders te mager zijn. Zij adviseert ouders van opgroeiende kinderen boterhammen juist wel te smeren met margarine en met beleg te variëren. "Ook raad ik ouders aan vloeibaar vet te gebruiken voor het bereiden van vlees en eventueel wat olie toe te voegen aan groenten", aldus Nijtmans.

Aandacht voor overgewicht
Het Nederlandse onderzoeksinstituut TNO verzamelt elke 10 jaar cijfers over de groei van kinderen. Volgens een woordvoerder is over te magere kinderen nog weinig bekend omdat er vooral aandacht was voor overgewicht. De laatste cijfers over groei stammen uit 1997 en de nieuwe moeten nog worden verzameld. "We hebben in de oude cijfers al wel de eerste signalen gezien van kinderen met ondergewicht. In de nieuwe cijfers zullen we er bijzondere aandacht aan besteden". (belga/ep)

Jouw mening telt !

Meld je aan of registreer je om een reactie te plaatsen!