Mannen ouder dan 40 jaar die veel vezels eten, lopen minder kans op een hartaanval. Met elke 10 gram extra aan vezels, verlaagt je kans op een hartaanval met 17 procent, dat blijkt uit Nederlands onderzoek.
Lange en korte termijn
Het onderzoek ondervroeg 1400 mannen tussen 1960 en 2000 7 keer over hun voeding en levensstijl. De onderzoekers hielden ook het aantal sterfgevallen door hart- en vaatziekten bij. Daaruit blijkt dat de opname van vezels niet alleen op lange termijn effect heeft, maar dat dit ook vrij snel je risico op hartziekten beperkt.
Je vindt vezels in volkorenproducten en vaak in groenten en fruit, meldt nu.nl. Uit eerder onderzoek bleek al dat als je veel vis, groenten en fruit eet, je minder kans loopt op een hartaanval. (ep)



