Alcohol vergroot kans op borstkanker
Weg met het gezonde glaasje wijn of het pintje bier. Het drinken van alle soorten dranken zou de kans op borstkanker vergroten. Dat nieuws was te horen op een congres in Barcelona, waar onderzoekers van een Europees Kankerinstituut deze onthutsende stelling verkondigden.
Alcohol
Wie één of twee glazen doorspoelt, heeft al teveel. De kans op borstkanker vergroot hierdoor met liefst tien procent. Drie of meer glazen doet het risico stijgen naar 30 procent. Al even dramatisch is dat alle dranken slecht bevonden worden. Bier, wijn of sterke drank, het maakt niet uit.
Frisdranken
Dan toch maar overschakelen op een glaasje frisdrank? Niets van, oordelen andere onderzoekers in Boston. Vier glazen cola per week zou tot een verzwakking van de botten leiden. Deze conclusie werd duidelijk na een onderzoek waarbij zesduizend inwoners van Farmingham zestig jaar werden gevolgd.
Meer nog, cola rommelt met de hele hormoonhuishouding van de vrouw wat kan leiden tot onvruchtbaarheid. Bovendien bevat elk glaasje frisdank teveel calorieën, vet en andere nare vezels. Er zou naast roken en drinken geen schadelijker product voor het hart zijn dan een suikerrijk drankje. Zelfs de suikervrije varianten zijn te mijden. Houden we het voortaan dan maar bij water? (lvl)